Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag  
 - Rapportera eller justera löner för 2023
 - Instruktioner månadsrapportering

ESA

Frågor & svar

Företagskunder

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna om bland annat avtal, löne­­rapportering och fakturan.

Avtal och försäkringar

Toggle

Varför ska vi teckna försäkrings­avtal hos Fora?

Kan jag teckna försäkrings­avtal för min au pair genom Fora?

Vad kostar försäkrings­avtalet?

Vad ingår i försäkrings­avtalet?

Vad är kompletterande pensions­premier?

Hur tecknar man försäkrings­avtal?

Hur tecknar jag Företagares egen försäkring?

Vem räknas som företagare?

Hur säger man upp försäkrings­avtalet?

Jag har inga anställda, ska jag säga upp avtalet då?

Behörighet till Mina sidor

Toggle

Vilket ansvar har en huvud­­administratör?

Hur får jag behörighet till Mina sidor?

Varför behöver vi en huvud­­administratör?

Kan vi ha flera huvud­­administratörer?

Vad är det för skillnad på en huvud­­administratör och en administratör?

Kan någon som inte arbetar på företaget vara registerad som huvud­­administratör eller administratör, exempelvis en redovisningskonsult?

Vem kan vara huvud­­administratör?

Hur vet vi vem som är registrerad som huvud­­administratör/administratör för vårt företag?

Hur ändrar vi huvud­­administratör?

Jag är anmäld som huvud­­administratör men kan inte logga in. Varför?

Vår huvud­­administratör har slutat - hur lägger vi då till fler administratörer?

Varför kan jag inte logga in på Mina sidor?

Faktura och betalning

Toggle

Vi vill få fakturan via e-post – hur gör vi då?

Hur registrerar jag en särskild fakturaadress?

Var kan jag se våra fakturor?

Vi vill få fakturan som e-faktura – hur gör vi då?

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Jag har avvecklat mitt företag men har ändå fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den? Gäller företag med kollektiv­avtal.

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den? Gäller företag utan kollektiv­avtal

Vi har fått en påminnelse på fakturan men har inte originalfakturan kvar - var hittar jag den?

Hur bestrider jag en faktura?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?

Hur långt tillbaka i tiden får Fora fakturera retroaktivt?

Lönerapportering

Toggle

Var finns information om den nya månads­­rapporteringen?

Varför måste vi rapportera löner?

Varför behöver Fora löneuppgifterna från vårt företag?

Vad ska ingå i lönesummorna?

Ska jag ta med arbetare som har fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Vad händer om vi inte rapporterar slutliga löner för 2023?

Varför tar Fora ut en förseningsavgift vid sen löne­­rapportering?

Hur får jag ut en fil med löneuppgifter från lönesystemet?

Hur rapporterar jag arbetare som saknar personnummer?

Hur vet jag om vem som är arbetare, tjänsteman eller företagare?

Hur ska företagets ägare rapporteras?

Hur ska vd:s lön rapporteras?

Övrigt

Toggle

Hur beräknas särskild löneskatt på pensions­kostnader, SLP?

Hur vet jag om vem som är arbetare, tjänsteman eller företagare?

När räknas ägare som företagare?

Frågor och svar månads­rapportering

Här finns svar på de frågor som ställs om bland annat upp­märkning, löne­rapportering och fakturan från Fora, i samband med övergången till månatlig rapportering av arbetares löner, med start 2024.  

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.