Den 23 mars tillträdde Avtalats nya företagsledning och operativa organisation med medarbetare från Avtalat, Collectum och Fora. Samma dag flyttade verksamheten in i gemensamma lokaler vid Norra Bantorget i Stockholm.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
16 december 2019
Fora har genomfört flera förbättringar i e-tjänsten för rapportering av slutliga löner. Syftet är att underlätta för arbetsgivare som enbart har ett kollektivavtal för arbetare att rapportera rätt.
- Vissa arbetsgivare missar att märka upp sina anställda med kollektivavtal när de lämnar slutlig lönerapport, vilket är en förutsättning för att vi på Fora ska kunna debitera de kompletterande pensionspremierna, säger Birgitta Nyblom, Affärsansvarig på Fora.
Fora har under december hjälpt de arbetsgivare som missat att märka upp anställda genom att göra denna uppmärkning åt dem, så att de anställda ska få de pensionspremier de har rätt till. Det gäller företag som endast har ett kollektivavtal för arbetare. Berörda företag får ett brev denna vecka och en retroaktiv faktura för de kompletterande pensionspremierna.
- Vi har gjort denna uppmärkning i dialog med arbetsgivar- och fackförbunden då Foras uppdrag är att administrera det de kommer överens om, säger Birgitta Nyblom.
Den 23 mars tillträdde Avtalats nya företagsledning och operativa organisation med medarbetare från Avtalat, Collectum och Fora. Samma dag flyttade verksamheten in i gemensamma lokaler vid Norra Bantorget i Stockholm.
Den 17 mars är Kollektivavtalets dag – en dag värd att lyfta den extra trygghet som kollektivavtalen ger miljontals anställda i Sverige.
I januari 2026 är det dags att rapportera slutliga löner för tjänstemän för år 2025.
E-tjänsten för rapportering av slutliga löneuppgifter öppnar klockan 07.00 den 2 januari 2026. Senast den 31 januari ska rapporteringen vara gjord.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Allhelgonahelgen är en tid för att minnas dem vi har förlorat. Men det kan också vara ett tillfälle att fundera över vad som händer den dag vi själva inte längre finns. Vet du till exempel vad som händer med din tjänstepension om du skulle gå bort?