Byt sektion
Självservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag
Toggle
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Företag med kollektivavtal

Privatägda företag som har kollektivavtal genom medlemskap i ett arbetsgivarförbund, eller har tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund (hängavtal).

Företag utan kollektivavtal

Privatägda företag som saknar kollektivavtal men har, eller vill teckna, försäkringsavtal hos Fora.

Företag utan anställda

För företag utan anställda, med eller utan kollektivavtal.

Kommun- och regionsektorerna

Kommuner, regioner, företag anslutna till Sobona och Fastigo samt Svenska kyrkan.

Företag som vill anställa med stöd från myndighet

Information för företag när försäkringsavtal hos Fora är ett krav från Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.

Foreign companies with temporary operations in Sweden

Companies, with or without a collective agreement, that intend to run temporary operations in Sweden.

Privat
Toggle
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Gå till Privat

Information med anledning av Coronaviruset

Det kommer många frågor till Fora med anledning av Coronaviruset. Därför har vi samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

13 februari 2020

Fora finalist i "Årets förändringsresa 2020"

Fora är tillsammans med Riksbyggen och Örebro kommun finalister i Brilliant Awards utmärkelse ”Årets förändringsresa 2020 – Customer Expericence”. Nomineringen gäller den förflyttning vad gäller kundbemötande och kundnöjdhet som Foras Kundcenter har gjort. 

Bild på medarbetare på Foras kundcenter

Delar av Foras Kundcenter, som är finalist i ”Årets förändringsresa”. Främre raden: Dina Forsberg, Kajsa Lahger Klarström, Sara Castellon Sallberg, Hanadi Kadri. Bakre raden: Christina Norbergh, Ulrika Pettersson, Jens Holmgren, Elin Söderström och Rasmus Lindberg.

– Det är ett fantastiskt betyg på vårt arbete med att ständigt förbättra och utveckla våra sätt att möta kundernas behov. Jag är väldigt stolt över alla medarbetare på Foras Kundcenter som bidragit till den här förflyttningen, säger Ann Hägerlind Ekehov, chef för Foras Kundcenterverksamhet.

Hjälpa kunderna på bästa sätt

Foras Kundcenter hanterar varje år cirka 250 000 telefonsamtal och 25 000 mejl från företag och privatpersoner. Frågorna varierar och kan till exempel handla om företagens lönerapportering, fakturorna eller specifika frågor i olika kundärenden.

– Fora har totalt 235 000 företagskunder och drygt 3,9 miljoner personer har tjänstepension via Fora. Pension och försäkring kan uppfattas som svåra frågor och det är helt avgörande att vi hela tiden förbättrar vår service och vårt kundbemötande för att hjälpa dem på bästa sätt, fortsätter Ann Hägerlind Ekehov.

Fora har under en längre tid arbetat med att utveckla kundmötet i telefon. Bland annat gör Foras Kundcenter undersökningar efter avslutade telefonsamtal.

– Undersökningarna är till stor hjälp för mig att bli bättre. Jag kan titta på resultaten och sedan lyssna igenom samtalet igen för att höra vad jag kunde ha gjort annorlunda, säger Hanadi Kadri, medarbetare på Kundcenter.

Satsning på bemötande och service

En starkt bidragande anledning till förflyttningen är att Foras Kundcenter under 2019 har satsat på utbildning i service och bemötande. Utbildningen varvar teori med praktik där medarbetarna lyssnat på varandras samtal och gett feedback på ett utvecklande och lättsamt sätt.

– Det är fantastiskt och lärorikt även för mig som har jobbat länge. VI fick så många bra tips och idéer som hjälper oss i vårt dagliga arbete, säger Christina Norbergh, mentor på Kundcenter.

 

Aktuellt

27 oktober 2020

Fora flyttar fram lansering på grund av EU–dom

Fora flyttar fram driftsättningen av försäkringssystemet Inca för de delar som berör individer. Det gör även att lanseringen av nya Mina sidor Privat skjuts upp från det tidigare planerade datumet 23 november 2020. Anledningen är den EU–dom som kom under sommaren och som gör att det i dagsläget är oklart vilka krav myndigheterna uppställer för nyttjande av molntjänster.

15 september 2020

​Flyttjänst för Avtalspension SAF-LO öppnar 1 december

Under hösten kommer Fora lansera nya e–tjänster för privatpersoner. Lanseringen har förskjutits i några veckor och den nya e–tjänsten för kapitalflytt öppnar den 1 december.

5 juni 2020

Nya ledamöter i Foras styrelse

Den 4 juni tillträdde Mattias Dahl och Ingrid Lindquist som nya ledamöter i Foras styrelse. De representerar båda Svenskt Näringsliv.

3 juni 2020

250 000 fler tog emot pensionsbeskedet digitalt

Nu är vårens utskick av pensionsbeskedet för 2019 levererade. Totalt skickade Fora närmare 2,9 miljoner pensionsbesked varav drygt 1,6 miljoner gick via den digitala brevlådan Kivra.

av 6
>