Byt sektion

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Privat
Toggle
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Gå till Privat
Företag
Toggle
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Företag med kollektivavtal

Privatägda företag som har kollektivavtal genom medlemskap i ett arbetsgivarförbund, eller har tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund (hängavtal).

Företag utan kollektivavtal

Privatägda företag som saknar kollektivavtal men har, eller vill teckna, försäkringsavtal hos Fora.

Kommun- och regionsektorerna

Kommuner, regioner, företag anslutna till Sobona och Fastigo samt Svenska kyrkan.

Företag som vill anställa med stöd från myndighet

Information för företag när försäkringsavtal hos Fora är ett krav från Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.

Foreign companies with temporary operations in Sweden

Companies, with or without a collective agreement, that intend to run temporary operations in Sweden.

Corona - vilka försäkringar gäller?

Den som blir sjukskriven i mer än 14 dagar på grund av Coronaviruset covid-19 och uppbär sjukpenning eller smittbärarpenning, kan ansöka om ersättning från sjukförsäkringen AGS.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

13 februari 2020

Fora finalist i "Årets förändringsresa 2020"

Fora är tillsammans med Riksbyggen och Örebro kommun finalister i Brilliant Awards utmärkelse ”Årets förändringsresa 2020 – Customer Expericence”. Nomineringen gäller den förflyttning vad gäller kundbemötande och kundnöjdhet som Foras Kundcenter har gjort. 

Bild på medarbetare på Foras kundcenter

Delar av Foras Kundcenter, som är finalist i ”Årets förändringsresa”. Främre raden: Dina Forsberg, Kajsa Lahger Klarström, Sara Castellon Sallberg, Hanadi Kadri. Bakre raden: Christina Norbergh, Ulrika Pettersson, Jens Holmgren, Elin Söderström och Rasmus Lindberg.

– Det är ett fantastiskt betyg på vårt arbete med att ständigt förbättra och utveckla våra sätt att möta kundernas behov. Jag är väldigt stolt över alla medarbetare på Foras Kundcenter som bidragit till den här förflyttningen, säger Ann Hägerlind Ekehov, chef för Foras Kundcenterverksamhet.

Hjälpa kunderna på bästa sätt

Foras Kundcenter hanterar varje år cirka 250 000 telefonsamtal och 25 000 mejl från företag och privatpersoner. Frågorna varierar och kan till exempel handla om företagens lönerapportering, fakturorna eller specifika frågor i olika kundärenden.

– Fora har totalt 235 000 företagskunder och drygt 3,9 miljoner personer har tjänstepension via Fora. Pension och försäkring kan uppfattas som svåra frågor och det är helt avgörande att vi hela tiden förbättrar vår service och vårt kundbemötande för att hjälpa dem på bästa sätt, fortsätter Ann Hägerlind Ekehov.

Fora har under en längre tid arbetat med att utveckla kundmötet i telefon. Bland annat gör Foras Kundcenter undersökningar efter avslutade telefonsamtal.

– Undersökningarna är till stor hjälp för mig att bli bättre. Jag kan titta på resultaten och sedan lyssna igenom samtalet igen för att höra vad jag kunde ha gjort annorlunda, säger Hanadi Kadri, medarbetare på Kundcenter.

Satsning på bemötande och service

En starkt bidragande anledning till förflyttningen är att Foras Kundcenter under 2019 har satsat på utbildning i service och bemötande. Utbildningen varvar teori med praktik där medarbetarna lyssnat på varandras samtal och gett feedback på ett utvecklande och lättsamt sätt.

– Det är fantastiskt och lärorikt även för mig som har jobbat länge. VI fick så många bra tips och idéer som hjälper oss i vårt dagliga arbete, säger Christina Norbergh, mentor på Kundcenter.

 

Aktuellt

3 april 2020

Tjänstepension vid korttidsarbete

Regeringen har infört möjlighet till korttidsarbete som en åtgärd för att mildra de ekonomiska effekterna av coronakrisen. Då betalar staten en del av lönen när den anställda går ned i arbetstid.

28 februari 2020

Temporärt flyttstopp för Avtalspension SAF-LO

Med start den 27 maj och fem månader framåt, inför Fora ett temporärt flyttstopp för Avtalspension SAF-LO.

13 februari 2020

Fora finalist i "Årets förändringsresa 2020"

Fora är tillsammans med Riksbyggen och Örebro kommun finalister i Brilliant Awards utmärkelse ”Årets förändringsresa 2020 – Customer Expericence”. Nomineringen gäller den förflyttning vad gäller kundbemötande och kundnöjdhet som Foras Kundcenter har gjort. 

31 januari 2020

Sänkt kostnad för Avtalspension SAF-LO under 2020

Precis som föregående år får arbetsgivarna även under 2020 en rabatt på premien (priset) för arbetarnas tjänstepension, Avtalspension SAF-LO.

24 januari 2020

Fora lämnar tillbaka förmedlingstillståndet

Finansinspektionen har nu fattat beslut om att Fora kan lämna tillbaka sitt förmedlingstillstånd. Bakgrunden till att Fora lämnar tillbaka tillståndet är den nya lagen om försäkringsdistribution från hösten 2018. Fora och dess styrelse gör bedömningen att Foras uppdrag inte omfattas av den nya lagens tillämpningsområde.

av 7
>