Byt sektion
Logga in

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag
Toggle
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Företag med kollektivavtal

Privatägda företag som har kollektivavtal genom medlemskap i ett arbetsgivarförbund, eller har tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund (hängavtal).

Företag utan kollektivavtal

Privatägda företag som saknar kollektivavtal men har, eller vill teckna, försäkringsavtal hos Fora.

Kommun- och landstingssektorn

Kommuner, landsting, regioner, företag anslutna till Sobona och Fastigo samt Svenska kyrkan.

Företag som vill anställa med stöd från myndighet

Information för företag när försäkringsavtal hos Fora är ett krav från Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.

Foreign companies with temporary operations in Sweden

Companies, with or without a collective agreement, that intend to run temporary operations in Sweden.

Privat
Toggle
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Gå till Privat

Om Fora

Fora är den oberoende valcentralen för Avtalspension SAF-LO som guidar företag och anställda rätt i sin kollektivavtalade pensions- och försäkringslösning.

För arbetsmarknadens parter

Här finns avtalsregistret ESA, information om hur hängavtal tecknas och filmer som svarar på de vanligaste frågorna.

För pensionsbolag

Information och villkor för anslutning till Avtalspension SAF-LO, valbara pensionsförvaltare, statistik och kontaktinformation.

För leverantörer av lönesystem

Information, uppmärkningskoder och instruktioner gällande de uppgifter som ska rapporteras till Fora.

För journalister & press

I pressrummet finns pressmeddelanden, bilder, filmer och presskontakter.

Självservice

I den här sektionen hittar du blanketter, e-tjänster, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Bindia driver och drivs av ständig utveckling på Kundcenter

När Bindia Chamat började på Fora i december 2017 trodde hon nästan det var för bra för att vara sant. Roliga arbetsuppgifter, en stark vilja till utveckling och stor trygghet. Ingen dag är den andra lik och det bästa med jobbet är kollegorna tycker hon.

Porträttbild på Bindia Chamat

- Det är väldigt roligt att jobba på Fora. Jag är teamledare på Kundcenter och jag har flera olika arbetsuppgifter. Jag har hand om våra prognoser och statistik, månadsuppföljningar och hanterar kundärenden och även kundklagomål , säger Bindia Chamat.

Foras Kundcenter hanterar telefonsamtal och mejl från företag och privatpersoner. Företagen frågar ofta om kollektivavtalsanslutningar, fakturor och försäkringsavtal. Privatpersoner kontaktar Fora angående sina pensionsbesked och inför de ska gå i pension.

- Det är inte helt lätt att förstå att det är vi på Fora som har tagit in pengarna från arbetsgivaren, men att det är pensionsförvaltare som betalar ut tjänstepensionen. Många privatpersoner tror att vi har deras pensionspengar eftersom de får pensionsbesked från oss. Vi är en valcentral som administrativt arbetar mot pensionsbolag och förbund, säger Bindia Chamat.

En sak som Bindia Chamat märker i kontakten med kunderna är att både arbetsgivare och anställda skulle behöva intressera sig mer för kollektivavtalad försäkring och pension.

- Försäkringar är en trygghet för både arbetsgivare och anställda. Det ger en säkerhet om det till exempel sker en olycka på arbetsplatsen eller om någon blir sjukskriven, säger hon.

Bindia Chamat har tidigare arbetat som försäkringskonsult på ett mindre företag. Fyra månader efter att hon började på Kundcenter fick hon förtroendet att bli vikarierande teamledare. I hennes uppdrag ingår även att coacha sina kollegor och göra månadsuppföljningar med dem.

– Jag får hjälpa andra med sin självkännedom och sin målfokusering och jag vill att vägen dit ska vara kul. Det jag gillar mest med mitt jobb är att jag får utvecklas, får lära känna mig själv bättre och bli klokare på köpet, säger hon.

Bindia Chamat är även operativt ansvarig för telefonisystemet och kvalitetsmätningssystemet samt för kontakterna med Foras externa callcenter som sitter i Skellefteå.

- För att kunna tillfredsställa kundernas behov behöver vi alltid arbeta med vårt bemötande och även med vår tekniska plattform. Vi vill att det ska vara enkelt att nå oss och kunderna ska känna att vi är engagerade. För att vi ska kunna bli bättre använder vi ett verktyg för att mäta kvaliteten i kundnöjdheten, säger Bindia Chamat.

Fora har trygghet som ett av sina värdeord och Bindia Chamat tycker att det omfattar trygghet i själva anställningen och tryggheten i att känna sig hörd och sedd som medarbetare.

- Här är man ingen myra som försvinner i stacken utan alla syns, bidrar och behövs. Jag är inte samma person som jag var när jag började för ett och ett halvt år sedan. Jag gillar att jag kan växa som person och att jag kan bidra till att göra företaget bättre.

Vad vill du säga till den som funderar på att söka jobb på Fora?

- Det är en underbar arbetsplats som just nu befinner sig i en stor förändringsresa inom digitalisering och som verkligen vill utveckla kundmötet. Du kommer att få lära dig väldigt mycket och kunna bidra samt få väldigt fina kollegor att arbeta med. Plus i kanten är att vi har sommartid (en timmes kortare arbetstid på sommaren) och rikskortet.

 

Bindia Chamat

Teamledare på Kundservice/Kundcenter

  • Gymnasieutbildning inom samhällskunskap med inriktning juridik. 
  • Var försäkringskonsult innan hon kom till Fora och har även arbetat administrativt i reception och telefonitjänst.
  • Gillar att det är prestigelöst på Kundcenter, en väldigt fin arbetsmiljö med kollegor som stöttar varandra mycket.
  • Tycker att hon har en fantastisk chef .
  • Hjärtat symboliserar Kundcenter - Bindia brukar ofta säga att Kundcenter är hjärtat på Fora. ”Vi har daglig kontakt med kunder, vi uppmärksammar om något har gått tokigt. Vi besvarar frågor från andra avdelningar för att kunna bidra med kundinsikter och vi blir påverkade av deras arbete då kunder hör av sig till oss när de behöver svar.”