Byt sektion
Självservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag
Toggle
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Företag med kollektivavtal

Privatägda företag som har kollektivavtal genom medlemskap i ett arbetsgivarförbund, eller har tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund (hängavtal).

Företag utan kollektivavtal

Privatägda företag som saknar kollektivavtal men har, eller vill teckna, försäkringsavtal hos Fora.

Företag utan anställda

För företag utan anställda, med eller utan kollektivavtal.

Kommun- och regionsektorerna

Kommuner, regioner, företag anslutna till Sobona och Fastigo samt Svenska kyrkan.

Företag som vill anställa med stöd från myndighet

Information för företag när försäkringsavtal hos Fora är ett krav från Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.

Foreign companies with temporary operations in Sweden

Companies, with or without a collective agreement, that intend to run temporary operations in Sweden.

Privat
Toggle
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Gå till Privat

Information med anledning av Coronaviruset

Det kommer många frågor till Fora med anledning av Coronaviruset. Därför har vi samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Fredriks restaurangbakgrund till nytta i utvecklingen av Foras digitala kundmöten

Han är van att lägga mycket tid åt att förbereda möten. Möten med gäster på de restauranger han har arbetat för. Som junior utvecklare av digitala tjänster ska han också skapa förutsättningar för möten, men digitala möten. Och erfarenheterna från restaurangbranschen kommer väl till pass.

Fredrik Lindberg

-Det är otroligt roligt att lära sig nytt och jag gillar att bidra med nya perspektiv till Foras verksamhet, säger Fredrik Lindberg.

- Jag kommer från arbetsplatser där hela syftet med verksamheten är mötet med gästerna och att de ska bli nöjda. Vi ägnade halva vår arbetstid åt att förbereda mötena. Här på Fora har vi också möten, men det är helt andra möten än jag är van vid, säger han.

Han har arbetat som servitör, bartender, hovmästare och restaurangchef och drillats i att använda varje minut på bästa sätt, planera för det kända och ta höjd för det oförutsedda.

- Vi kanske hade 100 gäster bokade och så kom det tio personer till. Då måste man bara lösa det. Och vi hade tydliga, gemensamma rutiner för att få så mycket tid som möjligt med kunderna. Det sättet att tänka och agera tar jag med mig. För på Fora handlar det också om möten men Foras kunder kommer på besök digitalt istället för fysiskt, säger han.

Skada stoppade handbollskarriären

Fredrik Lindberg är född i Stockholm och flyttade med familjen till Halmstad när han var tio år. Under skoltiden tog handbollen större delen av hans tid och han gick handbollsgymnasium. Men en skada stoppade den fortsatta handbollskarriären och han fick tänka om. Som de flesta ungdomar i Halmstad sommarjobbade han på hotell Tylösand.

- Jag kände samma trygghet i krogbranschen som inom handbollen. Man byter om tillsammans, lägger upp taktik tillsammans inför service, tävlingsmomentet är en naturlig del och vi vinner och förlorar tillsammans, säger han.

Blev kvar i England i fem år

Efter gymnasiet arbetade han ett kort tag som säljare för ett mobiltelefonföretag. Sedan hamnade han i London. Egentligen skulle han bara hälsa på en kompis i några dagar. Han blev kvar i England i fem år.

- Först delade jag lägenhet med sex italienare, tre tjejer från Sverige och två killar från Syrien. Sedan träffade jag en tjej från England så jag stannade. Jag bodde främst i London där jag jobbade på alla möjliga ställen, allt från lokala pubar till Guide Michelin-krogar, berättar han.

Men kärleken tog slut och livet i Sverige lockade. Först kom han tillbaka till Halmstad och sedan till Stockholm, där han arbetade för Stureplansgruppen i drygt tre år. Mycket fokus låg på att få de människor som han ledde att fungera bra ihop, att de skulle förstå sin del i gruppen, känna sig trygga, glada och bidra till helheten.

- Det är ett riktigt lagarbete och jag tror inte att folk utanför branschen inser hur mycket jobb det är bakom kulisserna på en restaurang, berättar han.

Kände sig tekniskt bakbunden

Steget från ledare på en restaurang till junior utvecklare av digitala tjänster gick via en vinimportör. Där insåg Fredrik Lindberg att alla förändringar de ville göra involverade digital utveckling.

- Jag kände mig tekniskt bakbunden och företaget, liksom många andra företag, var i en beroendesituation i förhållande till sin IT-avdelning. Det var frustrerande att hela tiden behöva förhålla sig till IT-avdelningens prioriteringar så jag ville förstå och kunna göra det själv, säger han.

Han behövde plugga men ville inte gå en flera år lång gymnasieutbildning. Först läste han komvux och sedan hittade han Academy som drivs av Academic Works. Det är en intensiv praktisk programmeringsutbildning på tolv veckor.

- Jag ansökte i februari, blev antagen i april, gjorde förstudier i maj, gick programmet under sommaren, tog examen i september och sedan oktober är jag här på Fora. Det som lockade mig med Fora är att bolaget använder de allra senaste teknikerna och att det finns ett juniorproram, säger Fredrik Lindberg.

Skapar förutsättningar för ”serveringspersonalen”

Han ser juniorprogrammet på Fora som en förlängning av utbildningen och tycker att han får utvecklas i en bra takt. För tillfället arbetar han tillsammans med erfarna utvecklare och med handläggare från kundserviceverksamheten, med den nya kundmötesplattformen som Fora inför.

- Fora är den största ”restaurang” som jag har arbetat med. Den hanterar närmare 19 miljarder kronor om året och det är en rejäl omsättning. Det vi utvecklar just nu ska ge ”serveringspersonalen”, det vill säga de som arbetar i kundcenter och som handläggare, de bästa förutsättningarna att serva kunden, säger han.

Fredrik Lindberg

Junior IT-utvecklare

Tid på Fora: Började som konsult i oktober 2019.
Utbildning: Tolv veckors IT-utbildning.
Tidigare erfarenhet: Har arbetat inom restaurangbranschen både i Sverige och i England, allt från servitör, bartender till hovmästare och restaurangchef.
Personlig pryl: Paddelracket för nu kan Fredrik spela tillsammans med kompisar på ett annat sätt än när han arbetade kvällar och helger inom restaurangbranschen.