Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Aktuellt på Fora

Aktuellt

Kontorssafari ökar gemenskap och verksamhetsförståelse

16 september 2022

Hur ökar man gemenskap och förståelse för varandra i företag där alla jobbar i olika team? ”Kontorssafari” kan vara ett sätt. På Fora genomförs kontorssafari sex gånger per år, då medarbetare under en dag kan besöka olika avdelningar på Fora och få inblick i hur andra kollegor arbetar.

Aktuellt

Checklista till dig som fått Foras pensionsbesked

1 juli 2022

Under våren har Foras årliga pensionsbesked skickats till alla som via sin anställning tjänat in pengar till sin tjänstepension Avtalspension SAF-LO. Om du är en av dem som fått pensionsbeskedet, tipsar vi här om Foras checklista som hjälper dig att enkelt förstå ditt pensionsbesked

Aktuellt

Elisabeth Wisén blir ordinarie vd för Fora

21 juni 2022

Efter sex månader som Foras tillförordnande vd tillträder nu Elisabeth Wisén som ordinarie vd. Under sina sex månader på Fora har Elisabeth redan gjort avtryck och kunnat bidra med viktiga pusselbitar i Foras utveckling.

Aktuellt

Stopp för handel med Rysslandsfonder

Alla valbara fondbolag inom Avtalspension SAF-LO som har Rysslands- eller Östeuropafonder, har tvingats stänga dessa fonder för handel. Fonderna kan inte kan köpas, säljas eller bytas i dagsläget. Nya pensionspremier kan inte heller placeras i fonderna, och kapitalflytt till eller från fonderna kan inte genomföras.

Kundservice

I Foras kundservicesektioner hittar du bland annat:

  • Blanketter och instruktioner
  • Situationsguider och frågor & svar
  • Kontaktvägar till Fora

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Bindia driver och drivs av ständig utveckling på Kundcenter

Publicerad augusti 2019

När Bindia Chamat började på Fora i december 2017 trodde hon nästan det var för bra för att vara sant. Roliga arbetsuppgifter, en stark vilja till utveckling och stor trygghet. Ingen dag är den andra lik och det bästa med jobbet är kollegorna tycker hon.

Porträttbild på Bindia Chamat

- Det är väldigt roligt att jobba på Fora. Jag är teamledare på Kundcenter och jag har flera olika arbetsuppgifter. Jag har hand om våra prognoser och statistik, månadsuppföljningar och hanterar kundärenden och även kundklagomål , säger Bindia Chamat.

Foras Kundcenter hanterar telefonsamtal och mejl från företag och privatpersoner. Företagen frågar ofta om kollektivavtalsanslutningar, fakturor och försäkringsavtal. Privatpersoner kontaktar Fora angående sina pensionsbesked och inför de ska gå i pension.

- Det är inte helt lätt att förstå att det är vi på Fora som har tagit in pengarna från arbetsgivaren, men att det är pensionsförvaltare som betalar ut tjänstepensionen. Många privatpersoner tror att vi har deras pensionspengar eftersom de får pensionsbesked från oss. Vi är en valcentral som administrativt arbetar mot pensionsbolag och förbund, säger Bindia Chamat.

En sak som Bindia Chamat märker i kontakten med kunderna är att både arbetsgivare och anställda skulle behöva intressera sig mer för kollektivavtalad försäkring och pension.

- Försäkringar är en trygghet för både arbetsgivare och anställda. Det ger en säkerhet om det till exempel sker en olycka på arbetsplatsen eller om någon blir sjukskriven, säger hon.

Bindia Chamat har tidigare arbetat som försäkringskonsult på ett mindre företag. Fyra månader efter att hon började på Kundcenter fick hon förtroendet att bli vikarierande teamledare. I hennes uppdrag ingår även att coacha sina kollegor och göra månadsuppföljningar med dem.

– Jag får hjälpa andra med sin självkännedom och sin målfokusering och jag vill att vägen dit ska vara kul. Det jag gillar mest med mitt jobb är att jag får utvecklas, får lära känna mig själv bättre och bli klokare på köpet, säger hon.

Bindia Chamat är även operativt ansvarig för telefonisystemet och kvalitetsmätningssystemet samt för kontakterna med Foras externa callcenter som sitter i Skellefteå.

- För att kunna tillfredsställa kundernas behov behöver vi alltid arbeta med vårt bemötande och även med vår tekniska plattform. Vi vill att det ska vara enkelt att nå oss och kunderna ska känna att vi är engagerade. För att vi ska kunna bli bättre använder vi ett verktyg för att mäta kvaliteten i kundnöjdheten, säger Bindia Chamat.

Fora har trygghet som ett av sina värdeord och Bindia Chamat tycker att det omfattar trygghet i själva anställningen och tryggheten i att känna sig hörd och sedd som medarbetare.

- Här är man ingen myra som försvinner i stacken utan alla syns, bidrar och behövs. Jag är inte samma person som jag var när jag började för ett och ett halvt år sedan. Jag gillar att jag kan växa som person och att jag kan bidra till att göra företaget bättre.

Vad vill du säga till den som funderar på att söka jobb på Fora?

- Det är en underbar arbetsplats som just nu befinner sig i en stor förändringsresa inom digitalisering och som verkligen vill utveckla kundmötet. Du kommer att få lära dig väldigt mycket och kunna bidra samt få väldigt fina kollegor att arbeta med. Plus i kanten är att vi har sommartid (en timmes kortare arbetstid på sommaren) och rikskortet.

 

Bindia Chamat

Teamledare på Kundservice/Kundcenter

  • Gymnasieutbildning inom samhällskunskap med inriktning juridik. 
  • Var försäkringskonsult innan hon kom till Fora och har även arbetat administrativt i reception och telefonitjänst.
  • Gillar att det är prestigelöst på Kundcenter, en väldigt fin arbetsmiljö med kollegor som stöttar varandra mycket.
  • Tycker att hon har en fantastisk chef .
  • Hjärtat symboliserar Kundcenter - Bindia brukar ofta säga att Kundcenter är hjärtat på Fora. ”Vi har daglig kontakt med kunder, vi uppmärksammar om något har gått tokigt. Vi besvarar frågor från andra avdelningar för att kunna bidra med kundinsikter och vi blir påverkade av deras arbete då kunder hör av sig till oss när de behöver svar.”