Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Den bästa förmånen

Den 27 september firar vi Tjänstepensionens dag. Alla som arbetar och betalar skatt tjänar in till sin allmänna pension. Tjänstepensionen kommer däremot via arbetsgivaren och är en stor del av den framtida pensionen. Därför är tjänstepension den absolut bästa förmånen arbetsgivare kan erbjuda sina anställda.

Kundservice

I Foras kundservicesektion hittar du bland annat blanketter, instruktioner, vanliga frågor och kontaktvägar.

Sänkt ålder för Avtalspension SAF-LO 2021

Svenskt Näringsliv och LO har träffat en överenskommelse om att successivt sänka åldern för intjänande till Avtalspension SAF-LO från dagens 25 år, med start 2021.

Information med anledning av Coronaviruset

Vi får många frågor med anledning av Coronaviruset och har samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Ulrika tar gärna extra steg tillsammans med andra

Publicerad september 2020

Viljan att det ska bli bra, korrekt och enkelt för alla driver Ulrika Brändström. Hon är kollektivavtalshandläggaren som löser problem och utmaningar tillsammans med andra. Och hon går gärna några extra steg, både bildligt och bokstavligt.

Löparskon symboliserar Ulrikas vilja att vara ute i naturen, helst varje dag.

 Jag gillar att vi gör vårt yttersta för att det ska bli så rätt och riktigt och enkelt för alla, för parterna, företagen och företagens medarbetare, säger Ulrika Brändström, handläggare på Foras avdelning Kundservice Partskontakter.

Parterna är arbetsmarknadens parter i form av arbetsgivarförbund och fackförbund. En stor andel av alla kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden har tjänstepension och kollektivavtalade försäkringar som administreras via Fora.

Ulrika Brändströms uppgift är att tillsammans med sina kollegor se till att Fora har den information som behövs för respektive kollektivavtal. Och kollektivavtal kan finnas på central nivå, förbundsnivå och lokal nivå.

– Det är utifrån information i kollektivavtalen som Fora fakturerar företagen. Att vi har korrekt information i våra system är grunden för att det ska bli rätt för både företag och privatpersonerna, berättar Ulrika Brändström.

Nära dialog med arbetsmarknadens parter

Mycket av Ulrikas och hennes kollegors arbete handlar om att få in informationen i Foras system för att handläggarna sedan ska kunna koppla ihop företagen med rätt kollektivavtal.

– Vi och våra kollegor på en annan del av Fora, avdelningen Partsrelationer och Produkt, har nära dialog med parterna. När de gör några ändringar i sina kollektivavtal som påverkar tjänstepension eller kollektivavtalade försäkringar behöver vi fånga det och ändra i våra system, säger Ulrika Brändström.

Totalt hanterar Fora tjänstepensionsinbetalningar för cirka 1,5 miljoner personer varje år. Främst handlar det om Avtalspension SAF–LO som är tjänstepension för privatanställda arbetare. Beroende på kollektivavtal kan det även finnas kompletterande pensionspremier som är en överenskommelse mellan arbetsgivarförbund och fackförbund. Fora administrerar också faktureringen för kollektivavtalade försäkringar som AFA Försäkringar, omställningsförsäkringar och olika typer av branschavgifter.

”Kändes som ingenting var omöjligt”

Fora har funnits sedan 1997 och var tidigare en del av AMF. Fyra år efter bildandet av Fora började Ulrika Brändström på företaget.

– Jag hade flera olika jobb på gång, men jag fastnade för Fora för det kändes som att ingenting var omöjligt här.  Så känner jag fortfarande, att vi är så fokuserade på att lösa saker på bästa sätt för alla, säger Ulrika Brändström.

Hon började med att handlägga försäkringsanmälan. Det är när ett företag blir kund hos Fora, antingen genom att företaget har slutit ett kollektivavtal med en arbetsgivarorganisation eller ett hängavtal med ett fackförbund. Företag kan också ha försäkringsavtal med Fora utan att ha ett kollektivavtal.

Det som också lockade med Fora var bra villkor och ett fantastiskt läge. Då satt vi på Vasagatan nära Centralen och nu sitter vi på Sveavägen i jättefina lokaler, säger Ulrika Brändström.

Älskar att resa

Ulrika Brändström är uppvuxen i Gällivare och har tidigare arbetat i resebranschen. Bland annat för ett företag som bokade flygresor åt andra företag.  Det var på 1990–talet, långt innan alla kunde boka sina flygresor själva.

Jag älskar att resa och jag älskar språk så det var perfekt för mig. Sedan flyttade företaget den verksamheten från Gällivare till Oslo och jag kunde tyvärr inte flytta med. Istället blev det ett callcenter som hanterade kundförfrågningar för en rad olika företag. Det var så jag började komma i kontakt med försäkringar och pensioner, berättar Ulrika Brändström. 

En av kunderna var AMF och på så sätt lärde hon känna Fora. När hon sedan hade flyttat till Stockholm i början av 2000–talet valde hon att jobba på Fora.

Ska bli enklare för alla

Under sin tid på Fora har Ulrika Brändström arbetat inom en rad olika områden. Nu är hon liksom många andra involverad i Foras förändringsarbete. Fora ska under de närmaste åren gå över till ett annat affärssystem och lansera en rad nya digitala tjänster för privatpersoner och företag.

– Mina kollegor och jag går igenom de olika kollektivavtalsområdena och tittar på olika branscher för att ta ställning till hur Fora ska registrera informationen i det nya affärssystemet. När vi går över till det nya systemet kommer våra handläggare få ett mycket bättre stöd i sitt arbete och det kommer bli enklare för alla, säger hon.

Sedan i våras arbetar de flesta på Fora på distans på grund av Corona. Ulrika Brändström saknar gemenskapen i de trevliga lokalerna på Sveavägen, men hon och hennes grupp gör det bästa av situationen.

– Jag har väldigt bra kollegor och vi känner varandra väl. Nu har vi morgonmöten varje dag och fikaraster och lunchpromenader via teams. Vi försöker förgylla varandras vardag och vi har en tradition där vi bjuder varandra på lunch när vi fyller år. Några av mina riktigt goda vänner finns bland kollegorna på Fora, säger Ulrika.

Är ute oavsett årstid

Privat gillar hon att vara ute i naturen oavsett årstid. Löparskon symboliserar både naturen och att hon gärna tar steg tillsammans med andra. Hon är ute och promenerar nästan varje dag.

– Jag är uppvuxen i Norrlands inland och vi var ute i alla väder. Jag gillar också att åka skidor, både utför och längdskidor.

Framöver ska hon också ta körkort för motorcykel. Hon har redan en motorcykel och ett stort motorintresse.

– Jag har kajkat Sverige runt i husbil och tittat på både motocross och dragracing. Och jag är fascinerad av bilar från 50–talet. Att ta MC–kort blir nästa steg, säger hon.

Ulrika Brändström

Kollektivavtalshandläggare på Kundservice Partskontakter (KSP)

Utbildning: Humanistisk linje på gymnasiet, ettårig utbildning Turism & Reseliv, en rad vidareutbildningar hos olika arbetsgivare inom resebranschen (SAS-skolan Stockholm Arlanda, Transwede Airways och Braathens egna kurser) inom kundservice och handel.
Tidigare erfarenheter: Bland annat arbete i butik, campingvärd i fjällen, resesäljare på flygbolag och callcenter, hotellreceptionist.
Personlig pryl: Löparskon som symboliserar hennes vilja att vara ute i naturen, helst varje dag.
Till den som är intresserad av att arbeta på Fora: Fora har ett samhällsviktigt uppdrag så det känns väldigt meningsfullt att gå till jobbet. Det är också ett ställe fullt av härliga kollegor och vi löser alltid saker tillsammans, i stort och smått.