Byt sektion
Självservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Om Fora
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag
Toggle
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag. Välj vilken typ av företag du företräder.
Företag med kollektivavtal

Privatägda företag som har kollektivavtal genom medlemskap i ett arbetsgivarförbund, eller har tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund (hängavtal).

Företag utan kollektivavtal

Privatägda företag som saknar kollektivavtal men har, eller vill teckna, försäkringsavtal hos Fora.

Företag utan anställda

För företag utan anställda, med eller utan kollektivavtal.

Kommun- och regionsektorerna

Kommuner, regioner, företag anslutna till Sobona och Fastigo samt Svenska kyrkan.

Företag som vill anställa med stöd från myndighet

Information för företag när försäkringsavtal hos Fora är ett krav från Arbetsförmedlingen eller Migrationsverket.

Foreign companies with temporary operations in Sweden

Companies, with or without a collective agreement, that intend to run temporary operations in Sweden.

Privat
Toggle
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Så fungerar din tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har genom din arbetsgivare.
Gå till Privat

Information med anledning av Coronaviruset

Det kommer många frågor till Fora med anledning av Coronaviruset. Därför har vi samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Patrik gick från amerikanskt börsbolag rakt in i den svenska modellen

Patrik Hellberg är sedan i februari 2020 chef för avdelningen Kundservice Anställd, på Fora. Han har gått från ett amerikanskt börsnoterat företag till en verksamhet som drivs utan vinstintressen med uppdrag att administrera kollektivavtalade försäkringar och tjänstepension. Och efter en dryg månad fick han ställa om sitt ledarskap till att leda på distans. Till följd av coronapandemin flyttade Fora flyttade nästan hela sin verksamhet hem till medarbetarna.

Porträttbild Patrik Hellberg

Patrik Hellberg hittar lugnet i naturen och fjällvandrar gärna. Då tar han med sig stormköket och kopplar bort jobbet helt.

– Jag är övertygad om att som ledare måste man vara nära dem man ska leda. Det tar jag med mig till Fora och vill tillbringa en hel del tid med mina medarbetare för att lära känna deras utmaningar och förstå deras förutsättningar. Det är än svårare nu när vi arbetar på distans till följd av Corona, men jag checkar av regelbundet, både med gruppen och med var och en, säger han.

Men han tillägger att det är en rejäl utmaning att vara ny och sitta mycket på hemmakontoret och han saknar den energi som de fysiska mötena med alla kollegor ger.

Det som lockade Patrik Hellberg med uppdraget på Fora var att få vara med och bidra till en central del av det svenska trygghetssystemet.

– Svenskt Näringsliv och LO har olika uppdrag och olika perspektiv. Samtidigt äger de Fora ihop och har gemensamma intressen i hur de svenska arbetsplatserna och den svenska arbetsmarknaden fungerar. Där är de kollektivavtalade försäkringarna och tjänstepensionen en viktig del, säger han.

Han känner till Fora sedan tidigare, framförallt från sitt senaste uppdrag som chef för en produktionsanläggning i Botkyrka som ägs av amerikanska Xerox. Där printas och kuverteras cirka 133 miljoner försändelser varje år, bland annat pensionsbesked och andra utskick från Fora.

– Det är en helt annan verksamhet än Fora. Tryckeriet är igång 24 timmar om dygnet fem dagar i veckan. Klockan 19.00 inleds arbetet med allt som ska skickas iväg senast klockan 18.00 dagen därpå. Ibland fick vi uppdrag på hundratusentals utskick som skulle skickas med posten sex timmar senare, berättar han.

Gillar det kundnära

Nu är Patrik Hellberg chef för den del av Fora som hanterar kundföretagens anställda individer, Kundservice Anställd. Totalt hanterar Fora information om drygt 3,1 miljoner personer som har sin tjänstepension via Fora.

– Jag har alltid lockats av att arbeta kundnära. Jag tycker om kontakterna med kunderna, de är dem vi finns till för. I varje möte finns en chans till reflektion och möjlighet att göra bättre nästa gång, säger han.

Erfarenheter av kundmöten har Patrik Hellberg med sig från sin tid på Xerox. Han började där efter gymnasiet då bolaget hette Rank Xerox och främst sålde kopieringsmaskiner. Patrik Hellberg pratar varmt om sina första kliv ut i arbetslivet.

- Mina första år på Rank Xerox betydde mycket för mig, de trodde på mig och gav mig många chanser att utvecklas, säger han.

Viktigt kunna hjälpa på distans

Patrik Hellberg har även arbetat med bland annat administration på Lärarhögskolan i Stockholm och på dåvarande Telia Mobiltel i mitten av 1990–talet.

– På Teliamobitel arbetade jag i kundtjänsten och mötte många kunder som hade köpt sin första mobiltelefon. Där lärde jag mig mycket om hur man bemöter människor i telefon, vänder ett samtal från en arg kund och hjälper på distans, säger han.

Mot slutet av 1990–talet kom han tillbaka till Xerox och fick möjligheten att arbeta inom en rad olika områden med olika saker, både administrativa och kundnära. Han fick också ganska snart sitt första chefsuppdrag.

– Jag har under hela min tid som chef haft olika mentorer som jag har kunna bolla saker med. Den möjligheten till reflektion är ovärderligt för mig och min egen utveckling, säger han.

Lockas av icke vinstdrivande företag

Klivet från det amerikanska börsbolaget Xerox till den svenska valcentralen Fora handlar för Patrik Hellberg också om hans egen vilja att utvecklas och bidra.

– Jag lockas verkligen av att få arbeta i en verksamhet som inte är vinstdrivande. Det ger andra förutsättningar och jag upplever att många här verkligen gillar Foras uppdrag, säger han.

Fora är mitt uppe i ett stort förändringsarbete som bland annat handlar om att utveckla nya digitala tjänsten både för företag och privatpersoner och att öka servicenivån.

– Det handlar om att göra det smidigare både för kunderna och för handläggarna. Jag vill att vi ska upplevas som obyråkratiska, säger han.

Svenska modellen bygger på bra dialog

Hos Patrik Hellberg finns ett genuint intresse för samhällsfrågor och den svenska arbetsmarknaden. Han är fascinerad över hur den svenska modellen har utvecklats över tid.

– Den bygger på en bra dialog mellan arbetsmarknadens parter, arbetsgivarna och arbetstagarna. När man förstår historien förstår man också var vi är idag och varför det ser ut som det gör. Det var också intressant att se hur de under Coronakrisen tog fram centrala avtal för korttidsarbeten, säger han.

En av Patrik Hellbergs drivkrafter är att få så många som möjligt att redan tidigt i sitt yrkesliv förstår hur bra det är att arbeta för en arbetsgivare som har tjänstepension och försäkringar.

– Jag är övertygad om att Fora kan bidra ännu mer till det nu när vi utvecklar vår service och våra digitala tjänster, säger han.

Patrik Hellberg

Utbildning: Ekonomisk linje på gymnasiet, enskilda kurser på universitet och högskola. 
Tidigare erfarenheter: Har arbetat på Xerox i en rad administrativa roller, bland annat som chef för kundadministrationen i Sverige. Har även varit chef för Xerox produktionsanläggning i Botkyrka, Mariehamn och Nässjö. Gjorde lumpen som gruppchef i Boden ”Där lärde jag mycket om att vi klarar saker tillsammans, ensam är sällan stark”.
Personlig pryl: Stormköket som används på fjällvandringarna och fisketurerna.
Om att börja som chef på Fora: En fantastisk möjlighet att få vara med på och vara en del av hela den förändringsresa som Fora gör.