Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor för att:

  • Rapportera löner och se tidigare lämnade rapporter
  • Se företagets fakturor och saldon
  • Lägga upp fler administratörer

Tips!
 - Instruktioner månadsrapportering

Så funkar faktureringen

Från och med 2024 och under en övergångsperiod fakturerar Fora från två olika system. Företag som har både arbetare och tjänste­män får kostnaderna på olika fakturor med olika betalnings­mottagare. En faktura från Fora ska alltid betalas, även om ni anser att den inte stämmer.

Månadsfakturan skickas varje månad och baseras på det som rapporteras in varje månad för arbetare.

Fakturan som skickas varannan månad innehåller vissa kompletterande pensions­premier samt kostnader för tjänste­männens försäkringar.

Kostnader för: Då görs faktureringen
Avtals­pension SAF-LO och övriga försäkringar för arbetare. Slutlig kostnad faktureras varje månad.
Kompletterande pensions­premier och förbundsavgifter för arbetare.

Slutlig kostnad faktureras varannan månad för Deltids­pensions­avsättning, Extra pensions­avsättning och förbundsavgifter.

Livsarbetstids­pension, Arbetstids­pension och Extra pensions­premie faktureras en gång per år, efter gjord rapportering.
 
Försäkringar för tjänste­män. Preliminär kostnad faktureras varannan månad, slutligt överskott/underskott regleras i februari efterföljande år. 
Förbundsavgifter för tjänste­män. Preliminär kostnad faktureras varannan månad, slutligt överskott/underskott regleras i februari efterföljande år. 

Betala fakturan till rätt bankgiro

Månadsfakturan ska betalas till ett annat bankgironummer än övriga fakturor från Fora. Se till att Fora finns upplagt som två betalnings­mottagare med olika bankgironummer i reskontran.

Det går inte att kvitta de olika fakturorna mot varandra. En månadsfaktura kan bara kvittas mot en månadsfaktura, och en faktura som baseras på årlig rapportering mot en annan faktura som baseras på årlig rapportering.

Fakturakörningar

Toggle

Fora sammanställer fakturan för arbetarnas tjänste­pension och försäkringar den första arbetsdagen i varje månad.

Från och med augusti 2024 tas alla löner med, som är inrapporterade när fakturan skapas, som underlag vid beräkning av kostnaderna. Alltså även löner som rapporteras in samma månad som de betalas ut.

Givet att fakturan betalas i tid kan arbetarnas premier då överföras en månad tidigare till pensions­bolagen.

Räntevillkor vid sen betalning

Toggle

Dröjsmålsränta
Vid försenad inbetalning debiteras en dröjsmålsränta (referensränta + 8 procentenheter) från och med dagen efter förfallodagen. Dröjsmålsränta faktureras när det totala beloppet för dröjsmålsränta är 100 kronor eller mer. Fakturering av dröjsmålsränta sker på den arbetsdag som är eller kommer närmast efter den 10:e varje månad.

Kvittning mellan fakturor

Toggle

Det går inte att kvitta de olika fakturorna mot varandra. En månadsfaktura kan bara kvittas mot en månadsfaktura, och en faktura som baseras på årlig rapportering mot en annan faktura som baseras på årlig rapportering.

Utbetalning av kreditfaktura

Toggle

Kredit som uppstår i samband med månatlig löne­­rapportering betalas inte ut via avi. Kreditering kopplat till årlig löne­­rapportering kan tills vidare betalas ut via avi om Fora saknar uppgifter om bankgiro eller bankkonto.

Fora prenumererar på uppgifter från Bankgirot. Företag som har bankgiro får sin kredit utbetald till sitt bankgirokonto. 

Företag som saknar bankgiro men är aktiebolag, handelsbolag, enskild firma eller kommanditbolag (där firmatecknare finns i officiella register) kan anmäla bankkonto via e-tjänst på Mina sidor, under sektionen Administration. Firmatecknare skriver under med svenskt BankID.

Övriga näringsidkare, exempelvis enkelt bolag, ideella föreningar, stiftelser och fonder (som behöver styrka firmateckningsrätten då firmatecknarna inte finns i officiella register) behöver skaffa bankgironummer.

Bestrida fakturan

Toggle

En faktura från Fora ska alltid betalas, även om ni anser att den inte stämmer. Eventuella justeringar görs på kommande faktura. För att bestrida en faktura behöver du skicka in ett skriftligt underlag till Fora.

 Du behöver tydligt beskriva: 

  • vad det är du bestrider, det vill säga vilken faktura eller vilken del av fakturan
  • på vilka grunder du bestrider fakturan.

Bestridandet skickas till: Fora AB, 101 56 Stockholm eller till inkasso@fora.se.

För att Fora ska kunna hantera ditt bestridande ska invändningen mot att betala vara sakligt grundad. Att uppge bristande betalningsförmåga eller att det finns en motfordran som skulden ska kvittas mot räknas inte som sakliga invändningar.

Frågor om inkassokrav

Toggle

Svea hanterar alla Foras inkassofrågor. Har du frågor om inkassokrav vänder du dig direkt till dem.

Olika sätt att få fakturan från Fora

Toggle

Du kan välja hur du vill att fakturan från Fora ska skickas till dig. Kom ihåg att du också kan se och ladda ner de senaste fakturorna på Mina sidor.

Betalning från utlandet

Toggle

När en faktura från Fora betalas från utlandet, ska betalningen sättas in på Foras konto i Swedbank. 

Ange följande uppgifter vid betalning:

IBAN
Faktura baserad på månatlig rapportering: SE0780000832796945858063
Faktura baserad på årlig rapportering: SE8280000890119937419498
BIC (Swiftadress): SWEDSESS
Payee: Företagsnamn, betalningsreferens

Så ser månadsfakturan ut

Månadsfakturan består av två delar. Första delen innehåller de uppgifter som behövs för administration och betalning. Den andra delen, fakturaspecifikationen, visar kostnaderna grupperade. Som komplement finns också möjlighet att ladda ner en fil med detaljerande kostnader via Mina sidor.

Relaterade frågor & svar

Kan vi få detaljerade uppgifter om kostnad per anställd, per produkt, per period för varje månad?

Hur ofta faktureras och överförs kompletterande pensions­premier?

Varför är det skillnad på olika pensions­premier, allt är ju arbetarnas tjänste­pension?

Varför kan jag inte se pris/procentsatser på fakturaspecifikationen eller i csv-filen ”detaljerade kostnader”?

Varför sammanställer ni inte underlag för Särskild löneskatt för pensions­kostnader (SLP) för hela året?

Varför finns det inte ett OCR-nummer på månadsfakturan?

Vad ska jag använda som referens när jag betalar månadsfakturan?

Jag får en varning i internetbanken vid betalning av Foras månadsfakturor, varför då?

Varför får jag ett högre pris än tidigare på en av försäkringarna?

Jag har avvecklat mitt företag men har ändå fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har Kivra Företagsbrevlåda men vill inte ha fakturorna från Fora dit. Hur gör jag då?