Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag  
 - Rapportera eller justera löner för 2023
 - Instruktioner månadsrapportering

ESA

Så betalas fakturan

Faktura baserad på årlig rapportering

Försäkringarna betalas varannan månad, det vill säga sex gånger om år. Den första fakturan för året skickas i februari.

Det datum som betalningen ska vara Fora tillhanda framgår av fakturan.

Fakturan betalas till Foras bankgiro 991-3500.

Uppge alltid betalningsreferens (OCR-nummer) vid betalning.

Betala alltid fakturan

En faktura från Fora ska alltid betalas, även om ni anser att den inte stämmer. Eventuella justeringar görs på kommande faktura.

En obetald faktura från Fora skickas alltid till inkasso.

Frågor om inkassokrav

Toggle

Svea hanterar alla Foras inkassofrågor. Har du frågor om inkassokrav vänder du dig direkt till dem.

Räntevillkor

Toggle

Dröjsmålsränta

Räntevillkor för redan gjorda inbetalningar

Utbetalning av kreditfaktura

Toggle

Om företaget får en kreditfaktura från Fora, betalas krediten ut automatiskt inom 45 dagar efter avdrag för eventuellt förfallna fakturor.

Utbetalning till bankgiro

Fora betalar endast ut kreditbelopp till bankgironummer som finns registrerade hos Bankgirocentralen, BGC. Om företaget har registrerat flera bankgironummer hos BGC och vill att pengarna betalas ut till ett annat av dessa, kan huvud­­administratör eller administratör ändra bankgironummer för utbetalning på Mina sidor.

Utbetalning till bankkonto

Företag med bolagsformerna enskild firma, aktiebolag, handelsbolag eller kommanditbolag och vars bankuppgifter inte finns i  officiella register, kan anmäla ett svenskt bankkonto för kreditutbetalningar från Fora. Anmälan görs på Mina sidor och signeras med BankID av företagets firmatecknare. När Fora mottagit anmälan görs en kontokontroll av det angivna kontot. Endast bankkonton som är kopplade till företagets organisationsnummer godkänns.

Du som har enskild firma och som inte kan logga in på Mina sidor kan även lämna kontouppgift via blankett. Kontakta Foras kundservice för mer information.

Utbetalning på avi

Finns varken bankgironummer registrerat hos BGC eller kontonummer registrerat hos Fora, betalas kreditbelopp ut på en avi som skickas till företagets officiella utdelningsadress.

Bestrida fakturan

Toggle

För att bestrida en faktura behöver du skicka in ett skriftligt underlag till Fora.

 Du behöver tydligt beskriva: 

  • vad det är du bestrider, det vill säga vilken faktura eller vilken del av fakturan
  • på vilka grunder du bestrider fakturan.

Bestridandet skickas till: Fora AB, 101 56 Stockholm eller till inkasso@fora.se.

För att Fora ska kunna hantera ditt bestridande ska invändningen mot att betala vara sakligt grundad. Att uppge bristande betalningsförmåga eller att det finns en motfordran som skulden ska kvittas mot räknas inte som sakliga invändningar.

Ändra fakturaadress

Toggle

Fora prenumererar på företagsuppgifter från officiella register. Vi använder alltid företagets officiella adress för all vår kommunikation via brev. Undantaget är fakturor, där det går att lägga till en särskild fakturaadress. En sådan adress läggs till på Mina sidor, under fliken Administration.

Behöver företagets officiella adress ändras, görs det på Verksamt.se. Det är en webbplats med samlad service och information från olika myndigheter, för den som driver företag.

E-faktura och faktura per e-post

Toggle

Det går att få fakturan från Fora som e-faktura till företagets internetbank. För att få det behöver ni göra en anmälan till företagets bank. 

Ni kan även välja att få fakturan som pdf med e-post. Anmäl e-postadress som fakturan ska skickas till på Mina sidor. 

Betalning från utlandet

Toggle

När en faktura från Fora betalas från utlandet, ska betalningen sättas in på Foras konto i Swedbank. 

Ange följande uppgifter vid betalning:

IBAN: SE8280000890119937419498
BIC (Swiftadress): SWEDSESS
Payee: Företagsnamn, betalningsreferens

Frågor & svar

Vi vill få fakturan som e-faktura – hur gör vi då?

Hur registrerar jag en särskild fakturaadress?

Hur bestrider jag en faktura?

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den?

Vi har fått en påminnelse på fakturan men har inte originalfakturan kvar - var hittar jag den?

Hur långt tillbaka i tiden får Fora fakturera retroaktivt?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.