Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på samarbetsytan för att:

  • Ta del av produktionsplan
  • Hitta gemensamma dokument

Om du saknar behörighet, prata med din kontaktperson på Fora.

 

Du är på Pensionsbolag
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Rapportera slutliga löner för 2022

Slutliga löner ska rapporteras mellan den 2 och 31 januari.

Aktuellt på Fora

All information samlad på en portal nåbar överallt

10 januari 2023

NCC är en av landets största byggkoncerner med cirka 9500 anställda i Sverige. På NCC har man samlat all information om tjänstepension, försäkring, lönespecifikation och andra förmåner på en webbportal som alla medarbetare enkelt loggar in på via Bank-ID.

Lönerapportering

Lönerapportering öppnar 2 januari

23 december 2022

2 januari klockan 7.00 öppnar Foras tjänst för rapportering av slutliga löner för år 2022. Varje år behöver företag lämna uppgifter om anställda och deras löner. Genom lönerapporteringen får Fora veta vilka arbetare som varit anställda hos företaget under året och hur mycket de har tjänat. Uppgifterna används till att beräkna och föra över pensionspremier till deras pensionsförvaltare.

Aktuellt

Premier och avgifter för 2023

20 december 2022

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2023. Även storleken på de kollektivavtalade avgifterna för 2023 har fastställts.

Kundservice

I Foras kundservicesektioner hittar du bland annat:

  • Blanketter och instruktioner
  • Situationsguider och frågor & svar
  • Kontaktvägar till Fora

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Anslutning till Avtalspension SAF-LO

Varje år är det möjligt för pensionsförvaltare att ansöka om att bli nytt valbart alternativ inom Avtalspension SAF-LO. Detta sker genom ett särskilt anslutningsförfarande där de pensionsförvaltare som uppfyller villkoren blir valbara alternativ.

Syftet med anslutningen är att säkerställa att de produkter som erbjuds ger möjlighet till hög avkastning, har låga avgifter och att pensionsförvaltarna är finansiellt stabila.

Nya pensionsförvaltare som vill bli valbara kan ansöka om detta före 31 augusti.

Ansökningarna utvärderas av Pensionsnämnden som tar beslut om vilka förvaltare som uppfyller villkoren och därmed får ansluta sig. De nya valbara alternativen gäller från och med 1 januari året därpå. 

Pensionsnämnden kan en gång per år ta beslut om ändrade anslutningsvillkor för Avtalspension SAF-LO. De anslutna pensionsförvaltarna får information om eventuella ändringar senast 31 maj.

Senast 31 augusti ska pensionsförvaltarna svara om de accepterar de nya villkoren eller om de väljer att hoppa av.

Pensionsnämnden består av representanter från Svenskt Näringsliv och LO. Fora ansvarar för administrationen av anslutningen och Avtalspension SAF-LO.

Kontaktuppgifter

Om du har frågor angående anslutning till Avtalspension SAF-LO.


Sandra Petersson
Chef Partrelationer och produkt
sandra.petersson@fora.se
Telefon 08-787 40 42