Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Kostnader, faktura och betalning

Frågor och svar

Hur snabbt skickas månadsfakturan efter rapporteringen och hur ser den ut? Varför får jag två olika fakturor från Fora? Kan jag hitta mer detaljerade kostnader någonstans?

Fakturan från Fora

Toggle

När fakturerar ni kostnaden för en viss månad?

Kostnaden för Avtals­pension SAF-LO blev oväntat hög för några av företagets anställda, vad kan det bero på?

Varför får jag så många fakturaspecifikationer med min faktura?

Vi vill få fakturan som e-faktura – hur gör vi då?

Vi vill få fakturan via e-post – hur gör vi då?

Hur registrerar jag en särskild fakturaadress?

Jag har Kivra Företagsbrevlåda men vill inte ha fakturorna från Fora dit. Hur gör jag då?

Var kan jag se våra fakturor?

Hur långt tillbaka i tiden får Fora fakturera retroaktivt?

Hur beräknas kostnaden för Avtals­pension SAF-LO?

Hur ofta faktureras och överförs kompletterande pensions­premier?

Varför är det skillnad på olika pensions­premier, allt är ju arbetarnas tjänste­pension?

Kan vi få detaljerade uppgifter om kostnad per anställd, per produkt, per period för varje månad?

Hur kan jag stämma av inrapporterade uppgifter mot fakturerade uppgifter?

Kan man få kostnaderna uppdelade på kostnadsställenivå, på fakturan eller i specifikationen?

Betalning av faktura

Toggle

Hur lång tid har vi på oss att betala fakturan?

Vad gör jag om jag har betalat till fel bankgiro?

Vi har fått en påminnelse på fakturan men har inte originalfakturan kvar - var hittar jag den?

Kan jag kvitta en månadsfaktura mot en kredit på en faktura som baseras på årlig rapportering, och vice versa?

Varför har jag fått en förseningsavgift?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?

Om fakturan inte stämmer

Toggle

Jag har avvecklat mitt företag men har ändå fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den?

Varför har jag fått en faktura trots att jag sagt upp mitt avtal?

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Månadsfakturan stämmer inte, vad gör jag då?

Hur bestrider jag en faktura?

Jag rapporterade fel förra månaden och har korrigerat rapporteringen. Får jag en ny faktura för den månaden nu?

Grundpremie

Toggle

Vad är grundpremie?

Jag har fått en faktura för grundpremien, men rapporterar nu lön för anställda. Måste jag ändå betala den?

Varför måste jag betala grundpremien, jag har ju inga anställda?

Var hittar jag fakturan för grundpremien?

Om jag avslutar mitt försäkrings­avtal under året, när kommer fakturan för grundpremien?

Jag sa upp mitt försäkrings­avtal förra året, varför har jag fått en faktura för grundpremien?

Måste jag betala grundpremien även om mitt försäkrings­avtal bara gäller del av året?

Jag får inte säga upp försäkrings­avtalet eftersom jag har kollektiv­avtal, måste jag ändå betala grundpremien?

Underlag för särskild löneskatt

Toggle

Varför sammanställer ni inte underlag för Särskild löneskatt för pensions­kostnader (SLP) för hela året?

Premietillägg

Toggle

Vad är premietillägg?

Varför ska jag betala premietillägg?

Hur mycket kostar premietillägget?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.