Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Kundservice
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Aktuellt på Fora

Aktuellt

Äntligen tjänstepensionens dag!

27 september 2022

I dag firar vi för tolfte året i rad Tjänstepensionens dag. I år vill vi belysa hur mycket enklare och roligare livet blir när man han koll på sin tjänstepension, men också visa glädjen som uppstår när man inser att man faktiskt har det.

Aktuellt

Kontorssafari ökar gemenskap och verksamhetsförståelse

16 september 2022

Hur ökar man gemenskap och förståelse för varandra i företag där alla jobbar i olika team? ”Kontorssafari” kan vara ett sätt. På Fora genomförs kontorssafari sex gånger per år, då medarbetare under en dag kan besöka olika avdelningar på Fora och få inblick i hur andra kollegor arbetar.

Aktuellt

Checklista till dig som fått Foras pensionsbesked

1 juli 2022

Under våren har Foras årliga pensionsbesked skickats till alla som via sin anställning tjänat in pengar till sin tjänstepension Avtalspension SAF-LO. Om du är en av dem som fått pensionsbeskedet, tipsar vi här om Foras checklista som hjälper dig att enkelt förstå ditt pensionsbesked

Aktuellt

Elisabeth Wisén blir ordinarie vd för Fora

21 juni 2022

Efter sex månader som Foras tillförordnande vd tillträder nu Elisabeth Wisén som ordinarie vd. Under sina sex månader på Fora har Elisabeth redan gjort avtryck och kunnat bidra med viktiga pusselbitar i Foras utveckling.

Aktuellt

Stopp för handel med Rysslandsfonder

Alla valbara fondbolag inom Avtalspension SAF-LO som har Rysslands- eller Östeuropafonder, har tvingats stänga dessa fonder för handel. Fonderna kan inte kan köpas, säljas eller bytas i dagsläget. Nya pensionspremier kan inte heller placeras i fonderna, och kapitalflytt till eller från fonderna kan inte genomföras.

Kundservice

I Foras kundservicesektioner hittar du bland annat:

  • Blanketter och instruktioner
  • Situationsguider och frågor & svar
  • Kontaktvägar till Fora

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Klagomålshantering

För oss är det viktigt att du som kund blir nöjd. Därför vill vi att du vänder dig till oss om du har synpunkter på handläggningen av ditt ärende och naturligtvis är det kostnadsfritt.

Har du synpunkter på Foras hantering av ditt ärende ber vi dig kontakta din handläggare i första hand. Kontaktuppgifter till din handläggare hittar du i brev från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vår kundservice på telefonnummer 08-787 40 10 så hjälper de dig med kontaktuppgifterna.

Exempel på klagomål kan vara själva hanteringen av ett ärende kopplat till Foras tjänster, exempelvis sen eller felaktig hantering.

Ärenden som berör tolkning och tillämpning av kollektivavtal prövas av Pensionsnämnden, Försäkringsnämnden för arbetsmarknadsförsäkringar och Skiljenämnden samt hanteras av respektive nämnd.

Har du däremot synpunkter på försäkringsprodukter och skaderegleringsärenden ber vi dig kontakta försäkringsbolagen direkt.

Klagomål kring hantering av ärende

Toggle

Foras klagomålsgrupp

Om du efter kontakten med din handläggare fortfarande har synpunkter på Foras hantering av ditt ärende är du välkommen att framföra detta skriftligen till Foras klagomålsgrupp. Ditt ärende kommer då att omprövas utifrån din skriftliga redogörelse och omprövningen är helt kostnadsfri för dig som kund. Resultatet av omprövningen skickas som ett skriftligt beslut till dig.

Foras chefsjurist är klagomålsansvarig och ansvarar ytterst för frågor som rör Foras klagomålshantering.

Vid klagomål
För att vi ska kunna behandla ditt ärende på bästa sätt behöver vi nedan information skriftligen från dig.

  • Fullständiga kontaktuppgifter
  • Önskat resultat
  • Kund- och/eller ärendenummer
  • Orsak till missnöje
  • Underskrift

Ärendet skickas till:
Fora AB
Klagomålsgruppen
Sveavägen 44
101 56 Stockholm

Allmän hjälp om du inte är nöjd

Toggle

Vill du diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du kostnadsfritt vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå eller till Konsumentvägledningen i din kommun (detta gäller endast konsumenter och ärenden som faller utanför näringsverksamhet).

Konsumenternas försäkringsbyrå

Hos Konsumenternas försäkringsbyrå kan du få hjälp och rådgivning med att tolka försäkringsvillkor, förklaringar av försäkringstermer och begrepp. Du kan även hitta information om hur du gör för att överklaga ett beslut.

Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon 08-22 58 00

Kommunal konsumentvägledare

Allmän hjälp med råd i enskilda tvister och ärenden kan du också få hos konsumentvägledaren i din kommun. Dessa arbetare i nära kontakt med Konsumentverket.

Tvist

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon 08-508 860 00

Allmän domstol

Du kan även vända dig till allmän domstol. Ta kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.

Prövningsmöjligheter

Toggle

Fora är kansli för olika partsammansatta nämnder som har i uppdrag att ompröva beslut som fattats där du som kund är missnöjd över själva beslutet till följd av tolkningen eller tillämpningen av kollektivavtalet. Nämnderna omprövar inte eventuellt missnöje med själva handläggningen av ärendet. 

För att få ett beslut omprövat är det viktigt att du gör en skriftlig överklagan och att denna skickas till rätt instans:

Pensionsnämnden för Avtalspension SAF-LO

Försäkringsnämnden för arbetsmarknadsförsäkringar

Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    För dig som är kund

    Om du har specifika avtalsfrågor, vill ange personnummer eller andra uppgifter som du tror att vi behöver ha för att svara på din fråga, så logga in på Mina sidor och skriv ditt meddelande till kundservice där.

    Skicka e-post

    Här kan du ställa generella frågor. Vår ambition är att svara inom 2 arbetsdagar. Vi hanterar inte e-postmeddelanden som innehåller personuppgifter.

    För- och efternamn*
    Fyll i namn.
    Telefon
    Fyll i telefon
    E-postadress*
    Fyll i en fullständig e-postadress.
    Välj ärendetyp
    Meddelande
    Skriv ditt meddelande

    Chatta med vår kundservice

    Chatten är i regel öppen helgfria vardagar 09.00-16.00 för generella frågor. Vi kan inte hantera personuppgifter utan rekommenderar då att du antingen ringer till oss med ditt BankID redo eller loggar in på Mina sidor och skickar ett meddelande.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    För växel, bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.