Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Kundservice
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Rapportera slutliga löner för 2021

Slutliga löner ska rapporteras mellan den 3 och 31 januari.

Aktuellt på Fora

Lönerapportering

Har du inte rapporterat? Gör det bara!

21 januari 2022

Nu är det tio dagar kvar tills Foras e-tjänst för lönerapportering för år 2021 på Mina sidor stänger den 31 januari. I företagens löneprogram finns alla uppgifter om slutliga löner för föregående år. ”Så gör det bara”, säger två erfarna ekonomer.

Vem räknas som företagare?

Det är viktig att veta vem som räknas som anställd och vem som räknas som företagare. Olika roller omfattas av olika försäkringar. Ta hjälp av vår guide för att ta reda på om en person räknas som företagare eller inte.

Aktuellt

Marita Odélius Engström lämnar Fora

14 januari 2022

Marita Odélius Engström lämnar idag den 14 januari rollen som vd på Fora. Elisabeth Wisén kliver samtidigt in som tillförordnad vd fram tills en ny ordinarie vd är på plats.

Lönerapportering

Dags att anmäla huvudadministratör

15 december 2021

Den som ska logga in på Mina Sidor behöver vara registrerad som huvudadministratör eller administratör för företaget. Den som är huvudadministratör kan via Mina sidor lägga till fler administratörer för företaget, som då får tillgång till Mina sidor.

Lönerapportering

Därför ska lönerna rapporteras

26 november 2021

Lönerapportering 2021: Varje år behöver företag lämna uppgifter om anställda och deras löner. Genom lönerapporteringen får Fora veta vilka arbetare som varit anställda hos företaget under året och hur mycket de har tjänat. Uppgifterna används till att beräkna och föra över pensionspremier till deras pensionsförvaltare.

Kundservice

I Foras kundservicesektion hittar du bland annat blanketter, instruktioner, vanliga frågor och kontaktvägar.

Information med anledning av Coronaviruset

Vi får många frågor med anledning av Coronaviruset och har samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Längre väntetider

Den årliga lönerapporteringen gör att det är extra hög belastning på våra handläggare. Det innebär längre väntetider än vanligt. Vi ber om överseende med detta.

Klagomålshantering

För oss är det viktigt att du som kund blir nöjd. Därför vill vi att du vänder dig till oss om du har synpunkter på handläggningen av ditt ärende och naturligtvis är det kostnadsfritt.

Har du synpunkter på Foras hantering av ditt ärende ber vi dig kontakta din handläggare i första hand. Kontaktuppgifter till din handläggare hittar du i brev från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vår kundservice på telefonnummer 08-787 40 10 så hjälper de dig med kontaktuppgifterna.

Exempel på klagomål kan vara själva hanteringen av ett ärende kopplat till Foras tjänster, exempelvis sen eller felaktig hantering.

Ärenden som berör tolkning och tillämpning av kollektivavtal prövas av Pensionsnämnden, Försäkringsnämnden för arbetsmarknadsförsäkringar och Skiljenämnden samt hanteras av respektive nämnd.

Har du däremot synpunkter på försäkringsprodukter och skaderegleringsärenden ber vi dig kontakta försäkringsbolagen direkt.

Klagomål kring hantering av ärende

Toggle

Foras klagomålsgrupp

Om du efter kontakten med din handläggare fortfarande har synpunkter på Foras hantering av ditt ärende är du välkommen att framföra detta skriftligen till Foras klagomålsgrupp. Ditt ärende kommer då att omprövas utifrån din skriftliga redogörelse och omprövningen är helt kostnadsfri för dig som kund. Resultatet av omprövningen skickas som ett skriftligt beslut till dig.

Foras chefsjurist är klagomålsansvarig och ansvarar ytterst för frågor som rör Foras klagomålshantering.

Vid klagomål
För att vi ska kunna behandla ditt ärende på bästa sätt behöver vi nedan information skriftligen från dig.

  • Fullständiga kontaktuppgifter
  • Önskat resultat
  • Kund- och/eller ärendenummer
  • Orsak till missnöje
  • Underskrift

Ärendet skickas till:
Fora AB
Klagomålsgruppen
Sveavägen 44
101 56 Stockholm

Allmän hjälp om du inte är nöjd

Toggle

Vill du diskutera ditt ärende med en oberoende part kan du kostnadsfritt vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå eller till Konsumentvägledningen i din kommun (detta gäller endast konsumenter och ärenden som faller utanför näringsverksamhet).

Konsumenternas försäkringsbyrå

Hos Konsumenternas försäkringsbyrå kan du få hjälp och rådgivning med att tolka försäkringsvillkor, förklaringar av försäkringstermer och begrepp. Du kan även hitta information om hur du gör för att överklaga ett beslut.

Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Telefon 08-22 58 00

Kommunal konsumentvägledare

Allmän hjälp med råd i enskilda tvister och ärenden kan du också få hos konsumentvägledaren i din kommun. Dessa arbetare i nära kontakt med Konsumentverket.

Tvist

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Telefon 08-508 860 00

Allmän domstol

Du kan även vända dig till allmän domstol. Ta kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.

Prövningsmöjligheter

Toggle

Fora är kansli för olika partsammansatta nämnder som har i uppdrag att ompröva beslut som fattats där du som kund är missnöjd över själva beslutet till följd av tolkningen eller tillämpningen av kollektivavtalet. Nämnderna omprövar inte eventuellt missnöje med själva handläggningen av ärendet. 

För att få ett beslut omprövat är det viktigt att du gör en skriftlig överklagan och att denna skickas till rätt instans:

Pensionsnämnden för Avtalspension SAF-LO

Försäkringsnämnden för arbetsmarknadsförsäkringar

Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    För dig som är kund

    Om du har specifika avtalsfrågor, vill ange personnummer eller andra uppgifter som du tror att vi behöver ha för att svara på din fråga, så logga in på Mina sidor och skriv ditt meddelande till kundservice där.

    Skicka e-post

    Här kan du ställa generella frågor. Vår ambition är att svara inom 2 - 3 arbetsdagar. Vi hanterar inte e-postmeddelanden som innehåller personuppgifter.

    För- och efternamn*
    Fyll i namn.
    Telefon
    Fyll i telefon
    E-postadress*
    Fyll i en fullständig e-postadress.
    Välj ärendetyp
    Meddelande
    Skriv ditt meddelande

    Chatta med vår kundservice

    Chatten är i regel öppen helgfria vardagar 09.00-16.00 för generella frågor. Vi kan inte hantera personuppgifter utan rekommenderar då att du antingen ringer till oss med ditt BankID redo eller loggar in på Mina sidor och skickar ett meddelande.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Besöksadress
    Sveavägen 44, Stockholm

    Växel
    Telefon: 08 - 787 40 00
    Har du frågor angående enskilda kundärenden hänvisar vi till kundservice via telefon eller e-post.

    Öppettider
    För växel, bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (18 maj - 11 september 08.10 - 15.45).

    Observera!

    Under rådande omständigheter tar vi inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök (bud, företagspost mm) till vårt kontor.