Byt sektion
Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Du är på Kundservice
Nedan kan du välja att gå till en annan del av fora.se
Close

Trygghet genom jobbet

Kollektivavtalad tjänstepension och försäkringar

Företag

Information, blanketter och tjänster skiljer sig åt för olika typer av företag.
Välj vilken typ av företag du företräder

Aktuellt på Fora

Aktuellt

Utbetalning AGS

4 oktober 2021

Afa Sjukförsäkring har beslutat att utbetala konsolideringsmedel som finns inom Avtalsgruppsjukförsäkring, AGS. Utbetalningen görs till företag som hade ett gällande försäkringsavtal den 15 december 2020 samt tidigare fått återbetalning av AGS-premier för åren 2004-2008.

Kundservice

I Foras kundservicesektion hittar du bland annat blanketter, instruktioner, vanliga frågor och kontaktvägar.

Information med anledning av Coronaviruset

Vi får många frågor med anledning av Coronaviruset och har samlat den viktigaste informationen. Hittar du inte svar på dina frågor där, kan du vända dig till Foras kundservice.

Om Fora

Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.

Frågor & svar för företag

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna om bland annat avtal, lönerapportering och fakturan.  

Avtal och försäkringar

Toggle

Varför ska vi teckna försäkringsavtal hos Fora?

Vad kostar försäkringsavtalet?

Vad ingår i försäkringsavtalet?

Vad är kompletterande pensionspremier?

Hur tecknar man försäkringsavtal?

Hur tecknar jag Företagares egen försäkring?

Vem räknas som företagare?

Hur säger man upp försäkringsavtalet?

Jag har inga anställda, ska jag säga upp avtalet då?

Behörighet till Mina sidor

Toggle

Hur får jag behörighet till Mina sidor?

Varför behöver vi en huvudadministratör?

Vad är det för skillnad på en huvudadministratör och en administratör?

Kan någon som inte arbetar på företaget vara registerad som huvudadministratör eller administratör, exempelvis en redovisningskonsult?

Hur vet vi vem som är registrerad som huvudadministratör/administratör för vårt företag?

Hur ändrar vi huvudadministratör?

Jag är anmäld som huvudadministratör men kan inte logga in. Varför?

Vår huvudadministratör har slutat - hur lägger vi då till fler administratörer?

Varför kan jag inte logga in på Mina sidor?

Faktura och betalning

Toggle

Vi vill få fakturan via e-post – hur gör vi då?

Hur registrerar jag en särskild fakturaadress?

Var kan jag se våra fakturor?

Vi vill få fakturan som e-faktura – hur gör vi då?

Varför är det olika lönesummor i kolumnen debiteringsunderlag på fakturan?

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Vad är minimipremie?

Jag har avvecklat mitt företag men har ändå fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den? - Företag utan kollektivavtal

Vi har fått en kreditfaktura - hur får vi ut vårt tillgodohavande?

Vi har fått en påminnelse på fakturan men har inte originalfakturan kvar - var hittar jag den?

Hur bestrider jag en faktura?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?

Hur långt tillbaka i tiden får Fora fakturera retroaktivt?

Lönerapportering

Toggle

Varför måste vi rapportera löner?

Varför behöver Fora löneuppgifterna från vårt företag?

Vem ska tas med i lönerapporteringen?

Vad ska ingå i lönesummorna?

Vilken lön ska rapporteras vid korttidsarbete?

Ska jag ta med arbetare som har fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Vi har av misstag rapporterat in en arbetare över 65 år. Kan vi ta bort personen ur lönerapporten?

Ska jag ta med tjänstemän som fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Vad händer om vi inte rapporterar slutliga löner?

Vad händer om vi inte rapporterar slutliga löner? – Företag utan kollektivavtal

Varför tar Fora ut en förseningsavgift vid sen lönerapportering?

Försvinner de uppgifter jag har hunnit registrera om jag tar en paus i rapporteringen?

Vi har justerat löner i gamla lönerapporter, får vi en faktura på det?

Hur får jag ut en fil med löneuppgifter från lönesystemet?

Hur rapporterar jag arbetare som saknar personnummer?

Hur vet jag om en anställd är arbetare eller tjänsteman?

Övrigt

Toggle

Hur beräknas särskild löneskatt på pensionskostnader, SLP?

Hur vet jag om en anställd är arbetare eller tjänsteman?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    För dig som är kund

    Om du har specifika avtalsfrågor, vill ange personnummer eller andra uppgifter som du tror att vi behöver ha för att svara på din fråga, så logga in på Mina sidor och skriv ditt meddelande till kundservice där.

    Skicka e-post

    Här kan du ställa generella frågor. Vår ambition är att svara inom 1 - 2 arbetsdagar. Vi hanterar inte e-postmeddelanden som innehåller personuppgifter.

    Kundnummer
    Orgnummer
    För- och efternamn*
    Fyll i namn.
    Telefon
    Fyll i telefon
    E-postadress*
    Fyll i en fullständig e-postadress.
    Välj ärendetyp
    Meddelande
    Skriv ditt meddelande

    Chatta med vår kundservice

    Chatten är i regel öppen helgfria vardagar 09.00-16.00 för generella frågor. Vi kan inte hantera personuppgifter utan rekommenderar då att du antingen ringer till oss med ditt BankID redo eller loggar in på Mina sidor och skickar ett meddelande.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Besöksadress
    Sveavägen 44, Stockholm

    Växel
    Telefon: 08 - 787 40 00
    Har du frågor angående enskilda kundärenden hänvisar vi till kundservice via telefon eller e-post.

    Öppettider
    För växel, bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (18 maj - 11 september 08.10 - 15.45).

    Observera!

    Under rådande omständigheter tar vi inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök (bud, företagspost mm) till vårt kontor.