Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag

ESA

Frågor & svar

Företagskunder

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna om bland annat avtal, löne­­rapportering och fakturan.  

Avtal och försäkringar

Toggle

Varför ska vi teckna försäkrings­avtal hos Fora?

Kan jag teckna försäkrings­avtal för min au pair genom Fora?

Vad kostar försäkrings­avtalet?

Vad ingår i försäkrings­avtalet?

Vad är kompletterande pensions­premier?

Hur tecknar man försäkrings­avtal?

Hur tecknar jag Företagares egen försäkring?

Vem räknas som företagare?

Hur säger man upp försäkrings­avtalet?

Jag har inga anställda, ska jag säga upp avtalet då?

Behörighet till Mina sidor

Toggle

Vilket ansvar har en huvudadministratör?

Hur får jag behörighet till Mina sidor?

Varför behöver vi en huvudadministratör?

Kan vi ha flera huvud­administratörer?

Vad är det för skillnad på en huvudadministratör och en administratör?

Kan någon som inte arbetar på företaget vara registerad som huvudadministratör eller administratör, exempelvis en redovisningskonsult?

Vem kan vara huvudadministratör?

Hur vet vi vem som är registrerad som huvudadministratör/administratör för vårt företag?

Hur ändrar vi huvudadministratör?

Jag är anmäld som huvudadministratör men kan inte logga in. Varför?

Vår huvudadministratör har slutat - hur lägger vi då till fler administratörer?

Varför kan jag inte logga in på Mina sidor?

Faktura och betalning

Toggle

Vi vill få fakturan via e-post – hur gör vi då?

Hur registrerar jag en särskild fakturaadress?

Var kan jag se våra fakturor?

Vi vill få fakturan som e-faktura – hur gör vi då?

Varför är det olika lönesummor i kolumnen debiteringsunderlag på fakturan?

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Vad är minimipremie?

Jag har avvecklat mitt företag men har ändå fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den?

Jag har inga anställda, ändå har jag fått en faktura - ska jag betala den? - Företag utan kollektiv­avtal

Vi har fått en kreditfaktura - hur får vi ut vårt tillgodohavande?

Vi har fått en påminnelse på fakturan men har inte originalfakturan kvar - var hittar jag den?

Hur bestrider jag en faktura?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?

Hur långt tillbaka i tiden får Fora fakturera retroaktivt?

Lönerapportering

Toggle

När ska lönerna för 2023 rapporteras?

Varför måste vi rapportera löner?

Varför behöver Fora löneuppgifterna från vårt företag?

Vem ska tas med i löne­­rapporteringen?

Vad ska ingå i lönesummorna?

Vilken lön ska rapporteras vid korttidsarbete?

Ska jag ta med arbetare som har fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Vi har av misstag rapporterat in en arbetare över 65 år. Kan vi ta bort personen ur lönerapporten?

Ska jag ta med tjänste­män som fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Vad händer om vi inte rapporterar slutliga löner?

Vad händer om vi inte rapporterar slutliga löner? – Företag utan kollektiv­avtal

Varför tar Fora ut en förseningsavgift vid sen löne­­rapportering?

Försvinner de uppgifter jag har hunnit registrera om jag tar en paus i rapporteringen?

Vi har justerat löner i gamla löne­rapporter, får vi en faktura på det?

Hur får jag ut en fil med löneuppgifter från lönesystemet?

Hur rapporterar jag arbetare som saknar personnummer?

Hur vet jag om en anställd är arbetare eller tjänsteman?

Hur ska företagets ägare rapporteras?

Hur ska vd:s lön rapporteras?

Övrigt

Toggle

Hur beräknas särskild löneskatt på pensions­kostnader, SLP?

Hur vet jag om en anställd är arbetare eller tjänsteman?

När räknas ägare som företagare?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Ställ en generell fråga

    Här kan du endast ställa generella frågor och få generella svar. Använd meddelandefunktionen på Mina sidor för alla andra frågor. Vår ambition är att svara inom 2 arbetsdagar.

    Vi hanterar inte e-postmeddelanden som innehåller personuppgifter.
     

    Kundnummer
    Orgnummer
    För- och efternamn*
    Fyll i namn.
    Telefon
    Fyll i telefon
    E-postadress*
    Fyll i en fullständig e-postadress.
    Välj ärendetyp
    Meddelande
    Skriv ditt meddelande

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.