Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Nu har månadsrapporteringen rullat igång

12 mars 2024

Under februari öppnade Fora de nya e-tjänsterna för upp­märkning och månads­rapportering av anställda som räknas som arbetare. Arbetsgivare kan nu månadsvis rapportera lönerna för de anställda med Avtals­pension SAF-LO som därmed får sina pensions­premier överförda varje månad.

– Det nya rapporteringssystemet som nu börjar användas är en första version med de viktigaste funktionerna. Systemet kommer att hela tiden utvecklas, förfinas och successivt byggas på med fler e-tjänster för kunderna, säger Elisabeth Wisén, vd.

Det är Foras ägare Svenskt Näringsliv och LO som har kommit överens om att Fora nu går från årlig till månatlig hantering av arbetarnas tjänste­pension Avtals­pension SAF-LO. För att underlätta för arbetsgivare har Fora beslutat att även övriga försäkringar som arbetare omfattas av ska hanteras månadsvis. Det innebär att löne­­rapportering, överföring av pensions­premier till arbetares pensions­bolag och fakturering sker varje månad.

Fördelar för anställda och arbetsgivare

Syftet är att ge arbetarna större möjlighet till avkastning på tjänste­­pensionen. Att premierna överförs en gång i månaden, på samma sätt som tjänste­männen får idag, innebär större möjligheter till avkastning under årets gång. För arbetsgivarna är den viktigaste fördelen att de får en månadsfaktura med verklig kostnad för arbetarnas försäkringar och tjänste­pension.

Ett ytterligare syfte är att harmonisera rapporteringen till Fora med annan rapportering som arbetsgivarna gör, exempelvis till Skatteverket och Collectum, som också har månads­rapportering. Foras kunder kan då ha enhetliga rutiner för olika former av rapportering.

Slut med årsrapportering av slutliga löner för privatanställda arbetare

I och med övergången till månads­rapportering sätter Fora punkt för den årliga rapporteringen av de slutliga lönerna för privatanställda arbetare. Årsrapporteringen för 2023, som lämnades in i januari i år, var den allra sista.

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

30 oktober 2025

Många frågar oss om efterlevandeskydd

Allhelgonahelgen är en tid för att minnas dem vi har förlorat. Men det kan också vara ett tillfälle att fundera över vad som händer den dag vi själva inte längre finns. Vet du till exempel vad som händer med din tjänstepension om du skulle gå bort?

26 september 2025

Tjänstepensionens dag 2025

Den 27 september är det Tjänstepensionens dag. Det vill vi fira! Vi vill också påminna om hur viktig tjänstepensionen är för din framtida pension.

14 september 2025

Stegvis höjning av ålder för trygghetsråden

För 2025 har åldern för vem som omfattas av TRR Trygghetsrådet och Trygghetsrådet TRS höjts från 65 till 66 år. Från och med 2026 höjs den till 67 år.

av 45
>