Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
28 mars 2017
Fora samarbetar nu med den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att du som kund hos oss kan få din post från Fora i en digital brevlåda, i stället för i den fysiska.
Över en miljon privatpersoner i Sverige använder redan Kivra och över 900 företag och myndigheter skickar i dag sin post digitalt via Kivra.
- Anslutningen till Kivra är ett naturligt led i Foras strävan efter en mer säker och hållbar, digital kommunikation. Vi kommer i ett första steg att erbjuda våra privatkunder möjligheten att få sin post digitalt och det fina är att vi får effekt från dag ett, då hundratusentals av våra kunder redan använder tjänsten, säger Christina Schiller, chef för Marknad och Kommunikation på Fora.
Kivra är en tjänst för privatpersoner och företag som vill ta emot sin viktiga post i en säker digital brevlåda. Över en miljon personer i Sverige använder redan Kivra och antalet företag och myndigheter som ställer om till digital post växer nu snabbt. Namnet Kivra är ett anagram på arkiv (kastar du om bokstäverna i Kivra kan du bilda ordet arkiv), i takt med att fler avsändare ansluter sig kommer du automatiskt att kunna ta emot, hantera och arkivera mer och mer av din post i Kivra.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.