Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Sänkt kostnad 2017 för Avtalspension SAF-LO

20 januari 2017

Premien som arbetsgivare betalar för Avtals­pension SAF-LO kommer att sänkas även för 2017. Sänkningen genomförs på fakturan senare under våren men gäller från och med 1 januari 2017.

För 2017 kommer du som arbetsgivare att betala 4,25 procent i premie för Avtals­pension SAF-LO, mot normalt 4,50 procent, på lönedelar upp till och med 7,5 inkomstbasbelopp. För år 2017 är 7,5 inkomstbasbelopp 461 250 kr.

Resterande 0,25 procentenheter av premien betalas av det överskott i kapitalet som garanterar den gamla förmånsbestämda pensions­planen, STP. Premien som överförs till den anställde är alltså oförändrat 4,50 procent.

Överenskommelsen om den här dispositionen av överskottet har gjorts mellan Svenskt Näringsliv och LO och omfattar även dig som har tecknat Företagares egen försäkring.

Sänkningen av premien sker i praktiken senare under våren. Du som är arbetsgivare kommer därför att få en kreditering för årets första månader när sänkningen genomförs.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

av 42
>