Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
18 april 2018
Danica Pension har valt att plocka bort sina tre Solidarfonder från Avtalspension SAF-LO.
Anledningen är att Finansinspektionen har gett Solidar en varning. Bolaget ska också betala en sanktionsavgift på tio miljoner kronor.
De individer som har valt Solidarfonder för sin Avtalspension SAF-LO hos Danica kommer att få sitt pensionskapital flyttat till Danicas entrélösning Danske Invest Global Index.
Om du har frågor kontaktar du i första hand Danica Pension, i andra hand Fora.
Har du valt Solidarfonder hos Danica kommer du att få ditt pensionskapital flyttat till Danicas entrelösning Danske Invest Global Index.
Du får kontakta Danica och fråga vilka fonder du har valt, alternativt kan du logga in på Danicas webbplats och få en överblick över dina fondval.
Har du Danica Pension som förvaltare för din Avtalspension SAF-LO och vill byta fonder inom Danica Pension, loggar du in på deras webbplats.
Vill du byta pensionsförvaltare för din Avtalspension SAF-LO, loggar du in på Mina sidor på fora.se och gör ett nytt val av pensionsförvaltare där.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.