Här finns aktuell information.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
14 mars 2018
Inom vissa branscher finns avtal mellan arbetsgivare och fackförbund om att medel ska avsättas till arbetstidskonto för den anställde. Den anställde väljer själv hur de intjänade medlen ska användas: till betald ledighet, kontant ersättning eller premier till Livsarbetstidspension, LP.
Under 2018 kommer en del anställda som har arbetstidskonto och som för vissa år har valt Livsarbetstidspension, LP, att få en kompletterande inbetalning.
Det här görs för att kompensera för att de har fått lägre premier till Avtalspension SAF-LO, jämfört med om medlen på arbetstidskontot hade tagits ut i ledig tid eller kontant.
Orsaken till att premierna har blivit för låga är att informationen till arbetsgivare inte har varit tillräckligt tydlig om hur LP-premier ska rapporteras till Fora.
Det här gäller bara vissa kollektivavtal som har LP. Ungefär 800 arbetsgivare och deras 8 500 anställda är berörda.
Den som ska få kompletterande inbetalningar behöver själv inte göra något. Alla berörda individer får ett brev hemskickat med information.
Det finns även information i pensionsbeskedet från Fora, som skickas ut i maj. Där redovisas de kompletterande inbetalningarna från arbetsgivaren och den ränta som Fora har betalat i form av en extra pensionspremie. Samma uppgifter går att se på Mina sidor, där man loggar in med e-legitimation.
För frågor kontakta Foras kundservice, telefon 08-787 40 10.
Nu efter sommaren kan det vara ett bra tillfälle för dig som är huvudadministratör för ett eller flera företag hos Fora att se över vilka personer som är registrerade som administratör och därmed har tillgång till Mina sidor. Kanske har någon slutat eller bytt roll under sommaren och inte ska vara administratör längre.
När Fora nu tar steget in i en ny fas, där Fora tillsammans med Collectum och Avtalat ska omformas till en ny bolagsstruktur, spelar dataplattformen en avgörande roll. I hjärtat av den här transformationen finns dataplattformen, en molnbaserad lösning som hanterar såväl affärskritisk som samhällsviktig information.
Nu är sommaren här och under juli har vi justerade öppettider: 8.00–16.00. Dessa tider gäller från den 1 juli till och med den 31 juli.
Den här informationen är till arbetsgivare som har betalat avgift till TRR, TRS eller TSL under perioden 1 januari - 31december 2024 och som ännu inte har registrerat något bankkonto eller bankgiro hos Fora för utbetalning.