Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
17 oktober 2019
Ett antal individer har i dagarna fått en årsavstämning som visar pensionspremier som tjänats in till Avtalspension SAF-LO under 2018 eller tidigare år. Premierna har nu förts över från Fora till pensionsförvaltarna.
De individer som berörs av detta får en årsavstämning från Fora där det framgår vilken arbetsgivare, vilket år och vilket belopp det gäller.
Anledningen till att detta görs först nu är att arbetsgivaren inte har betalat hela sin faktura till Fora. Tidigare förde Fora inte över pengar till pensionsförvaltare förrän arbetsgivaren betalat hela fakturan. Den rutinen har nu ändrats.
Även individer som till exempel haft en pågående kapitalflytt under våren får nu sin årsavstämning.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.