Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
2 januari 2019
Tjänsten för att rapportera de slutliga lönerna för 2018 är nu öppen. Den nås genom att logga in på Mina sidor.
För att kunna logga in på Mina sidor behöver företaget ha registrerat en huvudadministratör.
Mellan 2 och 31 januari ska alla företag rapportera de slutliga lönerna för 2018 för sina anställda. De slutliga lönerna ligger till grund för hur mycket pengar som ska betalas in till de anställdas tjänstepension och hur mycket företaget ska betala i premier för de försäkringar som ingår i försäkringsavtalet.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.