Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Fora lämnar tillbaka förmedlingstillståndet

24 januari 2020

Finansinspektionen har nu fattat beslut om att Fora kan lämna tillbaka sitt förmedlingstillstånd. Bakgrunden till att Fora lämnar tillbaka tillståndet är den nya lagen om försäkringsdistribution från hösten 2018. Fora och dess styrelse gör bedömningen att Foras uppdrag inte omfattas av den nya lagens tillämpningsområde.

Jonas Ardhe

– Vår verksamhet kommer att bedrivas på samma sätt som tidigare och Fora kommer bibehålla de högt ställda kraven på kundskydd. Att tillståndet återlämnas är en anpassning till den nya lagen då vi inte längre behöver ha tillstånd från Finansinspektionen, säger Jonas Ardhe, chefsjurist på Fora.

Den 12 december 2019 lämnade Fora in en ansökan till Finansinspektionen om att lämna tillbaka förmedlingstillståndet. Beslutet om att ansöka om att återlämna tillståndet fattades av Foras styrelse som består av representanter för ägarna Svenskt Näringsliv och LO. Finansinspektionen fattade beslutet den 22 januari 2020.

– Utgångspunkten för oss och ägarna är att Fora ska behålla de högt ställda kraven på kundskydd samt på styrning och kontroll av verksamheten, säger Jonas Ardhe.

Internt har det under en längre tid pågått ett omfattande arbete med att anpassa verksamheten och informationen till kunder.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

av 42
>