För Avtalspension SAF-LO gäller ett särskilt anslutningsförvarande. Pensionsförvaltare får ansöka om att bli ett valbart alternativ inom Avtalspension SAF-LO och måste då uppfylla vissa villkor.
Pensionsnämnden, som fastställer villkoren, består av representanter från Svenskt Näringsliv och LO. Fora ansvarar på uppdrag av Pensionsnämnden för processen kring anslutning och uppföljning av pensionsbolagen. Sedan 2017 har Fora gjort kundundersökningar för att följa upp hur pensionsbolagen tycker att samarbetet med Fora fungerar.
- Resultatet från årets kundundersökning visar på mycket hög nöjdhet:
- 100 procent av pensionsförvaltarna är nöjda med Fora och upplever att Fora sköter sitt uppdrag på ett effektivt sätt.
Nöjd Kund Index, NKI, landar på 95 av 100.
- I relationen med pensionsbolagen förhåller sig Fora neutralt och alltid med individens bästa i fokus. Vi har under de senaste åren arbetat målmedvetet för att på ett professionellt plan stärka relationen med pensionsförvaltarna, bland annat som ett led i att underlätta Foras utveckling och transformationsarbete, berättar Thomas Billberger, Affärsansvarig Partsrelationer och Produkt på Fora.

Sandra Petersson, chef för Partsrelationer och Produkt på Fora, är stolt över det arbete som Fora gör. Hon belyser vikten av att fortsätta skapa förutsättningar för att vidhålla ett högt förtroende hos pensionsförvaltarna.
– Vi har sammanställt den återkoppling vi fått från kundundersökningen och landat i ett antal aktiviteter som vi arbetar vidare med. Utöver att titta på möjliga förbättringar fortsätter vi självklart med det upparbetade arbetssättet för att även framåt sträva mot en hög kundnöjdhet, säger Sandra Petersson.
Om undersökningen
Mätningen genomförs genom semi-kvalitativa telefonintervjuer med till Avtalspension SAF-LO-anslutna pensionsbolags representanter i Pensionskommittén. Undersökningen genomförs av Nepa Sweden AB på uppdrag av Fora. Undersökningen har genomförts sedan 2017. Nepa Sweden har varit utförare varje år.