Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Pensionsförvaltarna nöjda med Fora

12 november 2021

Pensions­förvaltare inom Avtals­pension SAF-LO är till hundra procent nöjda med Fora. Det visar årets kundundersökning, NKI, som genomförs av Nepa Sweden på uppdrag av Fora.  

För Avtals­pension SAF-LO gäller ett särskilt anslutningsförvarande. Pensions­förvaltare får ansöka om att bli ett valbart alternativ inom Avtals­pension SAF-LO och måste då uppfylla vissa villkor.

Pensions­nämnden, som fastställer villkoren, består av representanter från Svenskt Näringsliv och LO. Fora ansvarar på uppdrag av Pensions­nämnden för processen kring anslutning och uppföljning av pensions­bolagen. Sedan 2017 har Fora gjort kundundersökningar för att följa upp hur pensions­bolagen tycker att samarbetet med Fora fungerar.

  • Resultatet från årets kundundersökning visar på mycket hög nöjdhet:
  • 100 procent av pensions­förvaltarna är nöjda med Fora och upplever att Fora sköter sitt uppdrag på ett effektivt sätt.

Nöjd Kund Index, NKI, landar på 95 av 100.

- I relationen med pensions­bolagen förhåller sig Fora neutralt och alltid med individens bästa i fokus. Vi har under de senaste åren arbetat målmedvetet för att på ett professionellt plan stärka relationen med pensions­förvaltarna, bland annat som ett led i att underlätta Foras utveckling och transformationsarbete, berättar Thomas Billberger, Affärsansvarig Partsrelationer och Produkt på Fora.  

sandra_petersson.png

Sandra Petersson, chef för Partsrelationer och Produkt på Fora, är stolt över det arbete som Fora gör. Hon belyser vikten av att fortsätta skapa förutsättningar för att vidhålla ett högt förtroende hos pensions­förvaltarna.

– Vi har sammanställt den återkoppling vi fått från kundundersökningen och landat i ett antal aktiviteter som vi arbetar vidare med. Utöver att titta på möjliga förbättringar fortsätter vi självklart med det upparbetade arbetssättet för att även framåt sträva mot en hög kundnöjdhet, säger Sandra Petersson.

Om undersökningen

Mätningen genomförs genom semi-kvalitativa telefonintervjuer med till Avtals­pension SAF-LO-anslutna pensions­bolags representanter i Pensions­kommittén. Undersökningen genomförs av Nepa Sweden AB på uppdrag av Fora. Undersökningen har genomförts sedan 2017. Nepa Sweden har varit utförare varje år.

1 juli 2025

Glad sommar!

Nu är sommaren här och under juli har vi justerade öppettider: 8.00–16.00. Dessa tider gäller från den 1 juli till och med den 31 juli.

27 juni 2025

Missa inte ersättning - det här behöver du göra

Den här informationen är till arbetsgivare som har betalat avgift till TRR, TRS eller TSL under perioden 1 januari - 31december 2024 och som ännu inte har registrerat något bankkonto eller bankgiro hos Fora för utbetalning.

23 maj 2025

Fördelarna med månadrapportering

För första gången redovisas avkastningen från den nya månadsvisa premieöverföringen till Avtalspension SAF-LO i de 3,6 miljoner pensionsbesked som skickas ut av Fora i år. Här belyser vi fördelarna för den anställde.

13 maj 2025

Sommaren närmar sig – har du koll på försäkringarna för ditt säsongsjobb?

Maj är här och för många är säsongsjobbet under sommaren redan säkrat. Men det finns fortfarande lediga tjänster att söka. Oavsett om du redan har ett jobb eller fortfarande letar, är det viktigt att se över ditt försäkringsskydd.

29 april 2025

På Fora går samhällsnytta och gemenskap hand i hand

Agnes Mårdbrant, verksamhetsspecialist inom kundservice, är en av de drivande krafterna bakom aktiviteter som förstärker arbetsplatsens gemenskap och stärker banden mellan medarbetarna. Här berättar hon om Foras fritidsförening Fritte, den varma kulturen på Fora och företagets viktiga samhällsfunktion.

av 40
>