Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
22 september 2021
Nu förenklar vi för dig som har enskild firma. Genom att ansöka om att lägga till kontonummer kan du få kreditutbetalningar från Fora direkt till bankkonto istället för på avi, något som gör utbetalningen både enklare och säkrare.
För att säkerställa att pengarna betalas ut till rätt mottagare och konto genomför Fora en kontroll av kontouppgifterna. Du får ett meddelande på Mina sidor om du behöver komplettera uppgifterna som du har lämnat till Fora.
Du som inte har mobilt BankID kan ansöka om att lägga till kontonummer på pappersblankett och skicka till Fora via post. Kontakta Foras kundservice för att ansöka via pappersblankett. Observera att utbetalning till bankkonto endast gäller för enskild firma.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.