Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
30 september 2022
På Löfbergs månar man om sina anställda och ser till att information om anställningsvillkor, försäkringar och pension finns tillgänglig för alla på intranätet.
På kafferosteriet Löfbergs i Karlstad har det doftat nyrostat kaffe sedan 1906 då företaget startade. I dag producerar det familjeägda kafferosteriet 10 miljoner koppar gott kaffe varje dag, och av dessa säljs hälften utanför Sverige. Smak och kvalitet garanteras genom 300 provsmakningar om dagen, och trygghet för medarbetarna säkras genom kollektivavtalade försäkringar.
– Vi är måna om att vara en god arbetsgivare och att ha bra förmåner för våra anställda. Trygghetsförsäkringar och tjänstepension är en självklar del i detta, säger Ann-Louise Larsson, HR-generalist på Löfbergs.

Löfbergs har cirka 200 medarbetare i Sverige. Cirka 60 av dessa ingår i försäkringsavtalet som tecknas hos Fora. De flesta arbetar med produktion, och en handfull på Löfbergs Rosteri & Kaffebar som finns i Karlstad. All information om försäkringar och tjänstepension finns samlat på företagets intranät.
– Företag med kollektivanställda har ofta en fackklubb som informerar om försäkringar, men idag finns ingen klubb på kollektivsidan. Vi har ett introduktionsprogram för nyanställda då vi går igenom personalhandboken som alla medarbetare hittar på intranätet. Här finns allt samlat som berör anställningen som lön och förmåner, pension med mera. Det finns datorer ute i våra produktionsenheter som är enkla att tillgå för de som arbetar där, berättar Ann-Louise.
– Om någon medarbetare undrar något så kommer de till oss på HR och frågar. Det är framför allt de som närmar sig pensionsåldern som har störst intresse av att få veta mer, säger Ann-Louise.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.