Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
14 januari 2022
Marita Odélius Engström lämnar idag den 14 januari rollen som vd på Fora. Elisabeth Wisén kliver samtidigt in som tillförordnad vd fram tills en ny ordinarie vd är på plats. Hon kommer närmast från Afa Försäkring där hon idag är vice vd och chef för försäkringshantering och IT.
Marita är starkt bidragande till att Fora idag är ett proaktivt, tryggt, kunddrivet och kostnadseffektivt serviceföretag för kollektivavtalade försäkringar.
Marita Odélius Engström
-Att jag lämnar nu är ett beslut som vuxit fram och jag är stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit under mina 10 år. Det är idag ett helt annat bolag än det jag mötte 2011. Foras största tillgång är alla medarbetare som brinner för uppdraget, drivs av ständig utveckling och att leverera med hög kvalitet. Fora har en spännande resa framför sig och det känns rätt att nu lämna över stafettpinnen till en ny kraft som tar arbetet vidare, säger Marita Odélius Engström.
Rekryteringsprocessen för att hitta Foras ordinarie vd påbörjas omgående.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.