Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
10 januari 2023
NCC är en av landets största byggkoncerner med cirka 9500 anställda i Sverige. På NCC har man samlat all information om tjänstepension, försäkring, lönespecifikation och andra förmåner på en webbportal som alla medarbetare enkelt loggar in på via Bank-ID.

Bild: NCC
Av NCC:s medarbetareär ungefär hälften tjänstemän och hälften yrkesmedarbetare. Under den mer intensiva byggperioden anställs även säsongsarbetare. Oavsett fast eller säsongsanställning kan alla gå in på portalen NCC Benefits, var man än befinner sig. Under ”Min kompensation” tydliggörs alla pensioner, försäkringar och förmåner som varje anställd har. Det gör det lätt för varje individ att snabbt se vad NCC betalar in i total kompensation varje månad eller år.
– De flesta stora bolag har nog som vi, en webbaserad portal med samlad information om pensioner, försäkringar och förmåner, säger Sara Rothman, pensions- och förmånsspecialist inom NCC koncernen.
Portalen NCC Benefits samlar alla förmåner, från tjänstepension till friskvårdsbidrag. Här finns också information om föräldraledighet med direktlänkar till fördjupad information, som till exempel föräldrapenningtillägg. Det finns även en kostnadsfri digital placeringsrådgivningstjänst för alla medarbetare.
– Vår strategi är att samla all information på en plats, dit alla frågor om försäkringar, pension och förmåner slussas. Vi ser att över 94 procent av medarbetarna är inne och tittar i portalen. Det är nog mycket tack vare att vi har lagt in lönespecifikationen här, säger Sara och tillägger:
– Vi omfattas av kollektivavtal och tecknar kollektivavtalade försäkringar, både för tjänstemän och yrkesmedarbetare, enligt avtal. Men vi gör mer utöver detta. Vi rapporterar in våra nyanställda yrkesmedarbetare varje månad i stället för en gång per år. Anledningen är att likställa tjänstemän och yrkesmedarbetande och ge dem samma förutsättningar. Vi gör även sjukanmälan till Afa Försäkring för att våra yrkesmedarbetare inte ska gå miste om eventuell kollektivavtalad sjukersättning. Det är vi stolta över.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.