Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Månadsrapportering av arbetare från och med 2024

15 juni 2023

Fora går över till månadshantering av de kollektiv­avtalade försäkringarna. Det innebär månadsvis lönerapportering, fakturering och överföring av pensions­premier till arbetares pensions­bolag. Det är Foras ägare Svenskt Näringsliv och LO som tagit beslutet om övergången till månadshantering.

Övergången sker stegvis

  • I första steget som sker första kvartalet 2024 omfattas tjänste­pension och försäkringar för arbetare.
  • I ett framtida steg införs även månads­rapportering och fakturering av de försäkringar för tjänste­män som tecknas via Fora.

Information och instruktioner kommer efter sommaren

Från och med september kommer information och instruktioner att finns tillgängliga här på fora.se. Information om vad som gäller för just ert företag kommer att skickas under hösten till dig som är huvud­­administratör för företaget.

Det kommer också att finnas möjlighet att delta i webbinarier, se filmer och läsa mer om den nya månads­­rapporteringen.

Företag som inte berörs

Du som inte har anställda, eller om företagets anställda inte har Avtals­pension SAF-LO, behöver inte tänka mer på det här just nu.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

av 42
>