Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
15 juni 2023
Fora går över till månadshantering av de kollektivavtalade försäkringarna. Det innebär månadsvis lönerapportering, fakturering och överföring av pensionspremier till arbetares pensionsbolag. Det är Foras ägare Svenskt Näringsliv och LO som tagit beslutet om övergången till månadshantering.
Från och med september kommer information och instruktioner att finns tillgängliga här på fora.se. Information om vad som gäller för just ert företag kommer att skickas under hösten till dig som är huvudadministratör för företaget.
Det kommer också att finnas möjlighet att delta i webbinarier, se filmer och läsa mer om den nya månadsrapporteringen.
Du som inte har anställda, eller om företagets anställda inte har Avtalspension SAF-LO, behöver inte tänka mer på det här just nu.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.