Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
17 augusti 2023
Efter sommarens semester ökar intresset för att byta jobb. Nytt jobb kan innebära helt nya förutsättningar när det gäller tjänstepension och trygghetsförsäkringar. Därför är det viktigt att se över vad som gäller för den nya anställningen innan du börjar. Här är Foras tips till dig som planerar att byta jobb.

För dig som är privatanställd arbetare och som byter arbetsgivare men fortfarande jobbar hos en arbetsgivare med försäkringsavtal genom Fora blir det inga förändringar. Både tjänstepension Avtalspension SAF-LO och de försäkringar du har fortsätter att gälla som tidigare. Även de val du har gjort fortsätter.
Däremot påverkas den som genom det nya jobbet byter avtalsområde, det vill säga lämnar ett företag med försäkringsavtal hos Fora. Då är det viktigt att ta reda på vilken tjänstepension man får och vilka försäkringar man omfattas av på det nya jobbet. De pengar som har betalats in till Avtalspension SAF-LO fortsätter att förvaltas hos valt pensionsbolag fram tills det är dags att börja plocka ut pengarna.
Det här händer med din Avtalspension SAF-LO när du byter jobb
Dina försäkringar
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.