Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
15 mars 2024
I Sverige har 9 av 10 anställda pension och försäkring via jobbet tack vare kollektivavtalet. Alla kollektivavtal ger en extra trygghet för anställda, utöver det grundskydd som vi får genom lagstiftning. Därför firar vi kollektivavtalets dag den 17 mars!

Ett kollektivavtal är en överenskommelse om arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter gentemot varandra på en arbetsplats. Kollektivavtalet är som ett paket bestående av flera avtal som omfattar en bransch eller yrkesområde. Tjänstepension, minimilön, semester, arbetstid, försäkring vid sjukdom, arbetsskada, dödsfall och föräldraledighet är några exempel på vad som ingår i kollektivavtal.
Kollektivavtalade försäkringar blir en extra trygghet för anställda som jobbar hos arbetsgivare som ingått i kollektivavtal. De kompletterar det grundskydd som samhället ger i form av lagstadgade försäkringar såsom sjukpenning, föräldraförsäkring och den allmänna pensionen.
Foras uppdrag är att säkerställa att kollektivavtalade förmåner för privatanställda arbetare blir korrekt hanterade, beräknade, fakturerade och överförda.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.