I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
När ett hängavtal tecknas mellan ett företag och fackförbund, innebär det också att företaget tecknar försäkringsavtal genom Fora.
I din roll som ombudsman finns det då vissa saker att tänka på.
Hängavtalet måste innehålla en specifik text som anger att arbetsgivaren samtidigt tecknar försäkringsavtal genom Fora. De hängavtal som inte innehåller skrivningen om tecknande av försäkringsavtal godkänns inte av Fora utan skickas tillbaka till förbundskontoret för komplettering. Detta görs i enlighet med samarbets- och leveransavtalet mellan Fora och LO-förbunden.
För att kontrollera att er nuvarande hängavtalsmall följer samarbets- och leveransavtalet, kan du kontakta Fora.
För arbetsgivare med arbetare i utländska företag med tillfällig verksamhet i Sverige gäller vissa undantag. Vad som gäller för dessa företag framgår av de gemensamma villkoren, §56-62.
Tillsammans med hängavtalet behöver Fora också få in blanketten Försäkringsunderlag, där företaget anger löner och arbetares personnummer. Som ombudsman behöver du förmedla blanketten till företaget.
Lönerna är en förutsättning för att Fora ska kunna beräkna försäkringspremier och fakturera företaget. Personuppgifterna används för att skicka ut valbrev till anställda som omfattas av Avtalspension SAF-LO.
För att ett hängavtal ska vara giltigt som försäkringsanmälan måste hängavtalet från företagets sida vara underskrivet av behörig firmatecknare.
För att Fora ska upprätthålla en god intern styrning och kontroll är detta ett viktigt område att efterleva. Fora är dessutom bundet av de krav som följer av gällande penningtvättsregler.
Fora har ansvar att hålla ett uppdaterat och korrekt kollektivavtalsregister. Därför är det viktigt att Fora får in information när ett hängavtal inte längre är gällande. Detta för att både företagare och anställda ska omfattas av rätt försäkringar.
Information om detta tar Fora helst in via den Rapporteringsmall som avdelningen Kundservice Partskontakter administrerar och hanterar. Har du frågor om hur information ska skickas in eller om rapporteringsmallen kan du kontakta Kundservice Partskontakter.