Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
15 december 2021
Inför lönerapporteringen i januari är det viktigt att företaget har behörighet till Mina sidor. Den som ska logga in på Mina Sidor behöver vara registrerad som huvudadministratör eller administratör för företaget.
Den som är huvudadministratör kan via Mina sidor lägga till fler administratörer för företaget, som då får tillgång till Mina sidor.
Enklaste sättet att anmäla en ny huvudadministratör är att använda den nya e-tjänsten Anmäl huvudadministratör som är tillgänglig för företag som har organisationsnummer och firmatecknare i officiella register.
Du kan använda e-tjänsten för att anmäla dig själv eller någon annan som huvudadministratör. Du behöver inte vara firmatecknare för att starta tjänsten.
Det går också att anmäla huvudadministratör via blankett.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.