Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
27 juni 2025
Den här informationen är till arbetsgivare som har betalat avgift till TRR, TRS eller TSL under perioden 1 januari - 31december 2024 och som ännu inte har registrerat något bankkonto eller bankgiro hos Fora för utbetalning.
Arbetsgivare som betalar avgift till någon av organisationerna Trygghetsfonden TSL, TRR Trygghetsrådet eller Trygghetsrådet TRS kan enligt lagen (2022:850) om grundläggande omställnings- och kompetensstöd ha rätt till ersättning från Kammarkollegiet.
Den statliga ersättningen är en kompensation för den avgift arbetsgivaren betalar för tjänsterna inom omställnings- och kompetensstödet.
Fora har, genom försäkringsvillkoren, fullmakt att ansöka om ersättning för företagets räkning och betala ut den beslutade ersättningen till företaget.
Information om hur man registrerar ett bankkonto och mycket mer finns i länkarna.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.