Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Reglerna för kompletterande pensionspremier förtydligas

10 oktober 2019

Nu gör Fora, arbetsgivarförbund och fackförbund ett arbete för att förtydliga vad som gäller kring kompletterande pensions­premier. Bakgrunden är att det under de senaste åren har slutits flera förbundsvisa överenskommelser om kompletterande pensions­premier och det har inte alltid varit helt lätt för företagen att rapportera rätt underlag till Fora.

- Vi arbetar hela tiden med att göra vår löne­­rapporteringstjänst och information bättre för att underlätta för företagen. Vi har dock i dialog med vissa förbund fått information om att det finns företag som kan ha rapporterat fel och det behöver vi tillsammans korrigera så att rätt person får rätt ersättning, säger Bodil Nelsson, avdelningschef för Partsrelationer och produkt på Fora.

Totalt finns ett 80-tal kompletterande pensions­premier. De kallas extra pensions­avsättning, deltids­pensions­avsättning, livsarbetstids­pension eller arbetstids­pension beroende på vilket avtal de ingår i. Överenskommelserna är på förbundsnivå, mellan fackförbund och arbetsgivarförbund. Under 2018 var det cirka 900 000 personer som fick inbetalningar av kompletterande pensions­premier via Fora.

Kompletterande pensions­premier har blivit vanligare i samband med de senaste avtalsrörelserna. Fora har stöttat företagen genom att bland annat förbättra löne­­rapporteringstjänsten. Rapporteringen ligger i sin tur till grund för en korrekt fakturering och överföring av pensions­premier.

När reglerna för de olika kompletterande pensions­premierna är genomlysta kan det innebära att Fora gör en korrigering av löne­­­rapporteringen för vissa företag. Då får företaget en retroaktiv fakturering där kostnaden för de kompletterande pensions­premierna justeras. Alla berörda företag får ett brev med mer information. På fora.se finns en lista över alla kompletterande pensions­premier och Fora arbetar med att ytterligare förtydliga informationen till företagen för att underlätta deras rapportering.

Frågor och svar

Vad är en kompletterande pensions­premier?

Det är en överenskommelse om ytterligare avsättningar till tjänste­pension. Den kan regleras i förbundsvisa överenskommelser eller direkt mellan en arbetstagare och arbetsgivare.

Det finns ett 80-tal kompletterande pensions­premier.
Läs mer under punkten Kompletterande pensions­premier. Här finns en lista över alla kompletterande pensions­premier som Fora administrerar.

Hur ser den anställde om hen har fått inbetalningar för kompletterande pensions­premier?

Gå in på Mina sidor på fora.se och ladda ned pensions­beskedet för 2018. Under rubriken Lön och premier framgår det om du har någon kompletterande pensions­premie, det kan då stå exempelvis deltids­pension eller livsarbetstids­pension beroende på vilket kollektiv­avtal du omfattas av.

Vill du veta hur det ser ut för tidigare år så ring vår kundservice på 08-787 40 10.

Hur vet arbetsgivaren vilka av medarbetarna som omfattas av kompletterande pensions­premier?

Det framgår av de kollektiv­avtal som företaget har tecknat och är beroende av vilket kollektiv­avtal som medarbetarna tillhör.

18 december 2025

Dags för årsrapportering av tjänstemännens löner

I januari 2026 är det dags att rapportera slutliga löner för tjänstemän för år 2025.
E-tjänsten för rapportering av slutliga löneuppgifter öppnar klockan 07.00 den 2 januari 2026. Senast den 31 januari ska rapporteringen vara gjord.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

av 45
>