Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
3 juni 2020
Nu är vårens utskick av pensionsbeskedet för 2019 levererade. Totalt skickade Fora närmare 2,9 miljoner pensionsbesked varav drygt 1,6 miljoner gick via den digitala brevlådan Kivra.
Jämfört med förra året är det nästan 250 000 personer fler som valde att ta emot sitt pensionsbesked digitalt.
– Digitala pensionsbesked sparar resurser på flera olika sätt, vi använder mindre papper, får lägre distributionskostnader och minskar belastningen på miljön. Dessutom går själva produktionen snabbare jämfört med att skicka med ”snigelpost”, säger Ylva Nordlander, produktionsledare på Fora.
Fora började skicka pensionsbeskedet via Kivra för tre år sedan, 2018. Första året var det 38 procent som tog emot det digitalt och förra året 49 procent. I år var det 56 procent som tog emot digitalt, en ökning med 7 procentenheter. Siffrorna gäller för utskicken som gjordes på våren, inte årssiffran.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.