Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Varför får jag pensionsbesked från Fora och vad innehåller det?

14 april 2021

Moa Isaksson på Foras kundservice svarar på frågor om tjänste­pension och kollektiv­avtalade försäkringar.

Som privatanställd arbetare har du en tjänste­pension som heter Avtals­pension SAF-LO. Fora sköter all administration kring den tjänste­­pensionen och vi sammanställer varje år ett pensions­besked som visar hur värdet av ditt pensions­kapital har förändrats. Pensions­beskedet börjar att skickas ut i mitten av april. Det senaste beskedet syns även på Mina sidor på fora.se.

Vad ingår i pensions­beskedet?

Det varierar från person till person. Oftast visas information om hur kapitalet har utvecklats under det senaste året, vilka dina pensions­förvaltare är, vem som har hand om dina framtida inbetalningar och om du har något efterlevandeskydd eller inte.

Pensions­beskedet innehåller även uppgifter i form av en årsavstämning
som redovisar inrapporterad lön från din arbetsgivare, eventuella korrigeringar av tidigare inrapporterad lön och hur mycket pengar som betalats in till din Avtals­pension SAF-LO i år. Vill du se inbetalda premier för tidigare år kan du logga in på Mina sidor på fora.se. I årsavstämningen kan du även se om du omfattas av en kompletterande pensions­premie som till exempel Deltids­pensions­avsättning eller Extra pensions­avsättning.

En eller flera pensions­förvaltare

Bra att veta är att Fora inte förvaltar dina pensions­pengar. För frågor om
det aktuella värdet och utbetalning ska du kontakta din pensions­förvaltare. Vilken förvaltare du har ser du i ditt pensions­besked och där finns även kontaktuppgifter. Du kan ha en eller flera pensions­förvaltare beroende på val du tidigare har gjort. Har du inte gjort något val så finns pengarna hos AMF.

Läs mer

Utöver tjänste­pension har du även allmän pension och i vissa fall eget sparande. För att se en helhetsbild och prognos för hela din framtida pension kan du logga in på Min­pension.se.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

30 oktober 2025

Många frågar oss om efterlevandeskydd

Allhelgonahelgen är en tid för att minnas dem vi har förlorat. Men det kan också vara ett tillfälle att fundera över vad som händer den dag vi själva inte längre finns. Vet du till exempel vad som händer med din tjänstepension om du skulle gå bort?

av 45
>