Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
26 november 2024
Arbetsgivare som har betalat avgift till någon av de tre omställningsorganisationerna TRR, TSL eller TRS kan få ersättning för denna kostnad. De arbetsgivare som berörs kan läsa mer genom att logga in på Mina sidor.
För att få tillgång till Mina sidor behöver företaget anmäla en huvudadministratör. Det görs via Foras e-tjänst. Information och länk finns längre ner på den här sidan.
Från och med 1 oktober 2022 kan arbetsgivare som betalar avgift till en registrerad omställningsorganisation få ersättning för denna kostnad enligt lagen (2022:850) om grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Ersättningen som arbetsgivare kan få beslutas av Kammarkollegiet. Ansökan och utbetalning administreras av Fora.
Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.
Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.
Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).
Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.