Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Fora finalist i "Årets förändringsresa 2020"

13 februari 2020

Fora är tillsammans med Riksbyggen och Örebro kommun finalister i Brilliant Awards utmärkelse ”Årets förändringsresa 2020 – Customer Expericence”. Nomineringen gäller den förflyttning vad gäller kundbemötande och kundnöjdhet som Foras Kundcenter har gjort. 

Bild på medarbetare på Foras kundcenter

Delar av Foras Kundcenter, som är finalist i ”Årets förändringsresa”. Främre raden: Dina Forsberg, Kajsa Lahger Klarström, Sara Castellon Sallberg, Hanadi Kadri. Bakre raden: Christina Norbergh, Ulrika Pettersson, Jens Holmgren, Elin Söderström och Rasmus Lindberg.

– Det är ett fantastiskt betyg på vårt arbete med att ständigt förbättra och utveckla våra sätt att möta kundernas behov. Jag är väldigt stolt över alla medarbetare på Foras Kundcenter som bidragit till den här förflyttningen, säger Ann Hägerlind Ekehov, chef för Foras Kundcenterverksamhet.

Hjälpa kunderna på bästa sätt

Foras Kundcenter hanterar varje år cirka 250 000 telefonsamtal och 25 000 mejl från företag och privatpersoner. Frågorna varierar och kan till exempel handla om företagens löne­­rapportering, fakturorna eller specifika frågor i olika kundärenden.

– Fora har totalt 235 000 företagskunder och drygt 3,9 miljoner personer har tjänste­pension via Fora. Pension och försäkring kan uppfattas som svåra frågor och det är helt avgörande att vi hela tiden förbättrar vår service och vårt kundbemötande för att hjälpa dem på bästa sätt, fortsätter Ann Hägerlind Ekehov.

Fora har under en längre tid arbetat med att utveckla kundmötet i telefon. Bland annat gör Foras Kundcenter undersökningar efter avslutade telefonsamtal.

– Undersökningarna är till stor hjälp för mig att bli bättre. Jag kan titta på resultaten och sedan lyssna igenom samtalet igen för att höra vad jag kunde ha gjort annorlunda, säger Hanadi Kadri, medarbetare på Kundcenter.

Satsning på bemötande och service

En starkt bidragande anledning till förflyttningen är att Foras Kundcenter under 2019 har satsat på utbildning i service och bemötande. Utbildningen varvar teori med praktik där medarbetarna lyssnat på varandras samtal och gett feedback på ett utvecklande och lättsamt sätt.

– Det är fantastiskt och lärorikt även för mig som har jobbat länge. VI fick så många bra tips och idéer som hjälper oss i vårt dagliga arbete, säger Christina Norbergh, mentor på Kundcenter.

 

30 oktober 2025

Många frågar oss om efterlevandeskydd

Allhelgonahelgen är en tid för att minnas dem vi har förlorat. Men det kan också vara ett tillfälle att fundera över vad som händer den dag vi själva inte längre finns. Vet du till exempel vad som händer med din tjänstepension om du skulle gå bort?

26 september 2025

Tjänstepensionens dag 2025

Den 27 september är det Tjänstepensionens dag. Det vill vi fira! Vi vill också påminna om hur viktig tjänstepensionen är för din framtida pension.

14 september 2025

Stegvis höjning av ålder för trygghetsråden

För 2025 har åldern för vem som omfattas av TRR Trygghetsrådet och Trygghetsrådet TRS höjts från 65 till 66 år. Från och med 2026 höjs den till 67 år.

15 augusti 2025

Se över vilka som har behörighet att logga in på Mina sidor

Nu efter sommaren kan det vara ett bra tillfälle för dig som är huvudadministratör för ett eller flera företag hos Fora att se över vilka personer som är registrerade som administratör och därmed har tillgång till Mina sidor. Kanske har någon slutat eller bytt roll under sommaren och inte ska vara administratör längre.  

av 33
>