Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Checklista för dig som ska byta jobb

2 september 2021

Antalet anställda i Sverige ökar enligt statistik från SCB. Restriktionerna mot Corona har lättats vilket har lett till att flera branscher snabbt behöver rekrytera personal.

Många får sitt första jobb, andra kanske byter till en annan bransch. Då är det viktigt att kolla vilka försäkringar man har. Ta hjälp av Foras checklista.

Foras checklista för dig som ska byta jobb

  1. Fråga vilka försäkringar du omfattas av, som tjänste­pension och trygghets­försäkringar, innan du börjar arbeta.

  2. Har företaget tecknat försäkrings­avtal hos Fora? Då har du bland annat ett bra försäkringsskydd om du skulle bli skadad på väg till eller från arbetet eller under arbetet. Trygghets­försäkring vid arbetsskada, TFA, heter den försäkring som då gäller och den gäller även om du skulle bli sjuk på grund av ditt arbete. TFA gäller oavsett anställnings­form och längd på anställningen.

  3. Har företaget kollektiv­avtal? Kollektiv­avtal reglerar arbetstid, övertidsersättning, uppsägningstid, försäkringar och tjänste­pension. Den som är 24 år och privatanställd arbetare på ett företag som har kollektiv­avtal, får pengar inbetalda till tjänste­­pensionen Avtals­pension SAF-LO.

  4. Efterlevandeskydd Se över dina efterlevandeskydd (återbetalnings­skydd och/eller familje­skydd) i ditt nya tjänste­pensions­avtal. Båda formerna av efterlevandeskydd minskar storleken på din egen pension men ger din familj ekonomiskt skydd om du dör i förtid.

  5. Se till att du får ett anställnings­avtal från arbetsgivaren. Jobbar du svart har du inget försäkringsskydd alls.

18 december 2025

Dags för årsrapportering av tjänstemännens löner

I januari 2026 är det dags att rapportera slutliga löner för tjänstemän för år 2025.
E-tjänsten för rapportering av slutliga löneuppgifter öppnar klockan 07.00 den 2 januari 2026. Senast den 31 januari ska rapporteringen vara gjord.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

av 45
>