Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

11 december 2025

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensions­premier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

Det här innebär förändringarna

  • Kostnaden för extra pensions­premier kommer att följa samma faktureringsrutiner som den vanliga premien för Avtals­pension SAF-LO, och ingå i samma faktura.
  • Ny e-tjänst lanseras med flera sätt att rapportera på:
    • Manuell inmatning för engångspremier.
    • Ny excelmall för rapportering av flera individer via fil.
    • Nytt: möjlighet att rapportera löpande premier.

Under tiden – rapportera som vanligt

Den nuvarande e-tjänsten kommer att vara tillgänglig tills den nya tjänsten är på plats. Fram till dess kan extra premier rapporteras antingen via manuell inmatning eller genom den befintliga filtypen för premierapportering.

Mer information kommer

Exakt startdatum för de nya rutinerna kommuniceras våren 2026.

11 december 2025

Förändringar i rutinerna för extra pensionspremier 2026

Under 2026, med start tidigast i april, införs nya rutiner för hur extra pensionspremier ska rapporteras och faktureras. Syftet med förändringarna är att förenkla administrationen och skapa en mer enhetlig hantering.

8 december 2025

Premier och avgifter för 2026

Premierna för de kollektivavtalade försäkringarna och Avtalspension SAF-LO har fastställts för 2026.

4 december 2025

Ny tjänst – underlag för särskild löneskatt

Nu finns det möjlighet att få en summering för valfri period av de pensionskostnader som Fora fakturerat. Underlaget kan användas för beräkning av särskild löneskatt på pensionskostnader (SLP).

12 november 2025

Fakturan för grundpremien kommer i april

Företag utan anställda betalar en grundpremie en gång per år för försäkringsavtalet. Fakturering av grundpremien sker alltid i efterhand eftersom det är först när året är slut som vi vet vilka företag som har haft anställda och inte. Det innebär att kostnaden för 2025 faktureras i april 2026.

30 oktober 2025

Många frågar oss om efterlevandeskydd

Allhelgonahelgen är en tid för att minnas dem vi har förlorat. Men det kan också vara ett tillfälle att fundera över vad som händer den dag vi själva inte längre finns. Vet du till exempel vad som händer med din tjänstepension om du skulle gå bort?

av 34
>