Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Driftmeddelande

Just nu får många e-postmeddelande om att det finns avvikelser att rätta i en lönerapport. Om du redan har rättat avvikelser kan du bortse från meddelandet.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag  
 - Rapportera eller justera löner för 2023
 - Instruktioner månadsrapportering

ESA

Erik kvalitetssäkrar dataflöden och löser problem för handläggare

Publicerad november 2023

När handläggare behöver hjälp med något som rör affärssystemet är det Erik Gråhns och hans kollegor inom systemstöd som löser problemen. Teamet på systemstöd kan ses som en form av specialister som är länken mellan it och verksamheten.

Erik_Gråhns.jpg
– Vi hjälper handläggare med felsökningar eller om något ser avvikande ut. Parallellt med det har vi hand om incidenthanteringen. Är det något som inte fungerar som det ska slussas mycket av det till oss för att utredas vidare, berättar Erik Gråhns.

Koordinerar integrationstestning

Erik är även med i projekt i Foras pågående transformationsprogram där ett nytt, avancerat affärssystem implementeras. Det här innebär en mängd olika nya arbetsströmmar. Erik är en del av UAT, user acceptance testing, och är en av dem som koordinerar integrationstestning av systemet och arbetsströmmarna.

– Integrationerna handlar om att se till att systemen pratar med varandra och att alla flöden fungerar för handläggarna. Den dagen vi går live ska de kunna göra det de behöver kunna göra för att administrera kundernas försäkrings­avtal, registrera löner och att det som går att göra i dagens lösning också går att göra i den nya lösningen.

Provat olika roller på Fora

Erik har jobbat på Fora i ett par omgångar. Han började för cirka sex år sen på Kundservice där han arbetade med kundkontakt via telefon och mejl. Två år senare blev han handläggare av försäkrings­avtal för företag. Där fick han möjlighet att jobba med test och processmodellering och det var då som intresset att jobba med it väcktes.

– Jag började plugga data- och systemvetenskap och jobbade samtidigt kvar på Fora med test och som handläggare på deltid. Efter examen lämnade jag Fora helt och började som konsult hos Deloitte Risk Advisory, med fokus på it. Två år senare, i augusti 2023 kom jag tillbaka till Fora i min nuvarande roll på systemstöd.

Att resan på Fora började på kundservice har Erik stor nytta av i sitt nuvarande jobb.

– Den erfarenheten ger mig enormt mycket. På kundservice får man ta alla frågor från företag, anställda, fackförbund och arbetsgivarförbund, högt och lågt. Det ger en väldigt god förståelse för Foras affär och alla delområden. Man lär sig processerna och flödena för företag och anställda. Det är något man har med sig i allt man gör framåt, säger Erik och tillägger:

– Nu när vi ska testa och kvalitetssäkra det nya som kommer, har man bättre koll på vad som bör finnas på plats. Det är lättare att förstå krav och lättare att se vad som eventuellt missas i kraven.

Företagskulturen och människorna lockade Erik tillbaka 

Så varför kom Erik tillbaka till Fora? Enligt Erik är det företagskulturen, miljön och människorna som lockat honom tillbaka. Men också att det pågår mycket på Fora nu, som Erik tycker är både utmanande och stimulerande.

– Jag trivs väldigt bra med den familjära känslan som finns på Fora och att man har stora möjligheter att utvecklas. Jag är också sådan som alltid gillar att ta mig an nya saker, lära mig nytt och bli utmanad. Och allt det får jag här.

Även utanför arbetet tar sig Erik an utmaningar. Ett mål han har satt upp är att springa Stockholm Marathon 2024. Det blir hans livs första maraton.

Eriks tips till den som vill söka sig till Fora

Fora är en arbetsplats där mycket är under förändring genom en pågående transformation, vilket är spännande att få vara en del av. Om du gillar utmaningar med utrymme för personlig utveckling och hjälpsamma kollegor är Fora helt rätt ställe att jobba på.

Erik Gråhns, handläggare Systemstöd

Utbildning: Kandidatexamen data och systemvetenskap, inriktning affärssystem och tjänstedesign – Stockholms universitet
Tidigare erfarenheter: 
- 2 år på Foras kundservice
- 1 år som handläggare för företag på Fora. Jobbade även med processmodellering och test
- 2 år hos Deloitte som konsult hos Risk Advisory med fokus på it
Personlig pryl: Löparskorna. Det är sällan fel med en löprunda, vare sig det handlar om att få energi, göra av med energi eller rensa tankarna. Det är också en trevlig grej att göra med en kompis och passa på att hänga under tiden.