Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Driftmeddelande

Just nu får många e-postmeddelande om att det finns avvikelser att rätta i en lönerapport. Om du redan har rättat avvikelser kan du bortse från meddelandet.

Logga in på Mina sidor

Välj sektion att logga in på:

Privat

Företag  
 - Rapportera eller justera löner för 2023
 - Instruktioner månadsrapportering

ESA

Hanna jobbar ständigt med förändringar

Publicerad april 2023

Förändringar är det bästa Hanna Bergsman vet. Därför trivs hon också väldigt bra som verksamhetsspecialist och införandeansvarig på Kundservice processutveckling. Fora är mitt i en förändringsresa med mycket utveckling och förändring av verksamhetens arbetsprocesser. Och det är här Hanna kommer in.

Hanna-Bergsman.png

– Mitt arbete handlar om att införa nytt.  Att se till att Kundservice medarbetare får det som de behöver för att veta vad de ska göra för att kunna använda allt nytt som kommer. Oavsett om det är ett nytt regelverk eller en ny it-lösning, säger Hanna.

Olika roller har gett bred kunskap

Hanna har arbetat på Fora i snart tio år och har en gedigen kunskap om verksamheten. Hon började på kundcenter, blev sedan handläggare och senare även lärare i Kundservice utbildnings­program. Nästa steg blev områdeskoordinator då hon jobbade med Kundservice ledningsgrupp. Det ledde vidare till verksamhetsspecialist och införare.

Nu har Hanna axlat rollen som projektledare på Kundservice processutveckling. Rollen handlar om att leda arbetsgrupper och att skapa förutsättningar för Foras medarbetare att ta emot och arbeta enligt nya processer. Arbetet innebär en hel del administration som resursplanering, ta fram prognoser och hantera risker. Även mycket dialog med cheferna som har medarbetare i de projekt som Hanna leder. Det handlar om att planera medarbetarnas tid framöver och informera om projektet.

– Det finns så stora utvecklingsmöjligheter på Fora och chefer som faktiskt vågar satsa på en.  Min chef är väldigt bra och stöttande. Dessutom är hela min avdelning fylld med fantastiska drivna människor, så det är väldigt lätt att hitta någon att bolla med när jag behöver hjälp.

Tydlig och ärlig kommunikation

För Hanna är nya processer, nya arbetssätt och nya utmaningar en drivkraft. På frågan om det inte blir stressigt att se till att alla berörda blir informerade, svarar hon:

– Det är ju förändringar som jag jobbar med konstant. Ganska ofta är det så att kollegor förväntar sig svar av mig eller personer i min roll, och det är inte alltid vi har svar på en gång.  När jag ska informera om något där jag inte har hela lösningen klar så brukar jag säga: Så här långt vi har kommit nu. Ställ gärna frågor, jag kommer nog inte kunna svara på alla nu, men jag tar med mig dem. Jag försöker vara ärlig, det tror jag är det bästa.

Hannas tips den som vill söka sig till Fora 

Fora har ett viktigt samhällsuppdrag och det känns bra att få arbeta med detta. Möjligheterna att få vidareutvecklas, antingen på den avdelning man arbetar, eller börja på en helt annan avdelning.
Det jag tycker är allra bästa är kollegorna. Alla på Fora är väldigt trevliga och det är enkelt att knyta kontakt. Vi har en fin stämning. Jag har fått mycket nära vänner här och vi umgås även utanför jobbet. Kollegorna gör jobbet!

Hanna Bergsman, verksamhetsspecialist och projektledare

Utbildning: Frisörlinje på S:t Martins gymnasium, ledarskapskurser på McDonalds Business School, projektledning baskurs.
Tidigare erfarenheter:  2:a assistent på McDonalds.
Personlig pryl:  Min stekpanna. Jag lagar gärna nya spännande maträtter tillsammans med mina vänner.