Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Joakim får energi när medarbetarna utvecklas

Publicerad april 2024

Delegera ansvar och se medarbetare ta nya steg, växa och utvecklas. Det är några av de största drivkrafterna för Joakim Lindblad i uppdraget som avdelningschef för Kundservice processutveckling. Han beskriver avdelningen som en brygga mellan IT och övriga verksamheten. 

joakim.lindblad.jpg

Joakim ansvarar sedan i början av 2021 för 14 medarbetare på Kundservice processutveckling. Här arbetar processledare, processägare och verksamhetsspecialister. Tillsammans arbetar de i utvecklingsprocesser utifrån verksamhetens behov av förbättringar och förändringar fram till leverans av färdiga produkter, arbetssätt eller rutiner.

– Vi finns inom Foras Kundservice som arbetar med hantering av företag och privatpersoner. Vi har dock väldigt mycket kontakt både med verksamheten och IT och fungerar därför som en brygga däremellan, säger Joakim.

Ritar upp nya processer och hur allt ska fungera 

Foras omställning till månads­rapportering från och med 2024 innebär en mängd förändringar. Nya affärsprocesser, nya informationsflöden och nya arbetssätt. Joakim och hans medarbetare arbetar mycket med att rita upp hur allt detta ska fungera idag och i framtiden, vem som ska göra vad och hur processen ser ut för det.

– Vi arbetar med väldigt många olika saker som kräver särskild kunskap. Jag är ganska ensam i min roll som generalist på avdelningen. Därför ger jag mina medarbetare ett stort mandat att agera självständigt inom sina områden och styr dem inte i detaljer. Jag är tydlig med mina medarbetare att det är de som kan det här och att vi diskuterar vägen fram tillsammans, säger Joakim.

Medarbetarnas utveckling är vikig för Joakim   

Uppdraget, menar han, är att se till att medarbetarna får rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb och att de har en hållbar arbetssituation. Medarbetarnas utveckling är viktig för Joakim. Att sätta mål tillsammans med medarbetarna och se när det händer, att målet nås, ger honom både glädje och energi i jobbet som chef.

– Det roligaste jag vet är när jag ser att det har skett en tydlig utveckling hos en medarbetare. Att hon eller han exempelvis är bekväm i en ny roll på en annan plats och med större ansvar. Att det mål vi pratade om för ett år sedan verkligen händer.

Har haft flera olika roller på Fora

Joakim har själv gjort en utvecklingsresa på Fora. År 2013 började han som konsult med ett kontrakt på tre månader. Efter en tid som konsult blev han anställd som handläggare på Kundservice Företag, senare som teamledare och 2019 klev han in som gruppchef på IT Förvaltning. Ett par år senare fick han sin nuvarande roll som avdelningschef för Kundservice processutveckling.

– Jag är kvar på Fora för att jag fortfarande tycker att det är spännande och utvecklande att jobba här. Jag har hela tiden känt att jag blir lyssnad på, att mina idéer kommer till nytta och att det fortfarande finns en massa saker här för mig att göra. Det är därför jag trivs så bra, säger Joakim.

Förändringstakten är konstant 

Joakim tycker om att se övergripande på verksamheten, hur detaljer hänger ihop med helheten och hur man genom att förbättra detaljerna kan påverka resultatet till det bättre. Han reflekterar ofta över hur mycket organisationen har utvecklats sedan han kom till Fora för tio år sedan.

– Vi är nu inne i en stor omställningsprocess som kommer att fortgå. Nya saker kommer att ske som gör att vi kommer att behöva förändras. Så förändringstakten kommer inte att sjunka, utan den är konstant på väg uppåt.

Joakims tips tilll den som vill söka sig till Fora

Fora är ett företag där man hela tiden får möjlighet att utvecklas. Här finns det många vägar att gå för att växa i sin yrkesroll och även att byta roll. De vägarna ligger öppna om man vill ta dem.

Joakim Lindblad, avdelningschef Kundservice processutveckling

Utbildning: Masters i klimatstrategi från Lunds Universitet.
Tidigare erfarenheter: Kom till Fora som konsult 2013. Har varit teamledare på Kundservice Företag och gruppchef på IT Förvaltning.
Personlig pryl: Cyklar. Joakim har ett stort antal cyklar som han gärna mekar med. Främst handlar det om att göra något konkret efter arbetsdagen, som att en smutsig kedja blir en ren kedja.