Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor för att:

  • Rapportera löner och se tidigare lämnade rapporter
  • Se företagets fakturor och saldon
  • Lägga upp fler administratörer

Tips!
 - Rapportera eller justera löner för 2023
 - Instruktioner månadsrapportering

Förstå fakturan från Fora

Faktura baserad på årlig rapportering

Kostnaden för försäkringarna betalas löpande under hela året. Fakturan som baseras på årlig rapportering från Fora kommer varannan månad, med start i februari. 

Ytterligare fakturor kan skickas ut under året, till exempel om de preliminära löneuppgifterna uppdateras. Då skickar Fora ut en tilläggsfaktura månaden därpå, med ett justerat belopp.

Fakturan från Fora är en samlingsfaktura för de försäkringar och den tjänste­pension som ingår i försäkrings­avtalet.

Tillsammans med fakturan kommer en fakturaspecifikation. Den visar vilka försäkringar som fakturan omfattar och vilket debiteringsunderlag som de olika premierna och avgifterna baseras på.

Förstå fakturan från Fora

Toggle

Baserat på

Avtals­försäkringar

Grundpris/år

Debiteringsunderlag/år/kr

Årsbelopp, kr

Belopp för perioden, kr

Om fakturan inte stämmer

Även om fakturan inte stämmer, ska den alltid betalas. Eventuella justeringar görs sedan på kommande faktura.

  • Är det debiteringsunderlaget som inte stämmer, ska de preliminära (eller slutliga) lönesummorna uppdateras. Det görs på Mina sidor.
  • Har ni blivit debiterade för någon försäkring eller avgift som ni tycker att ni inte ska betala för, kontaktar ni Foras kundservice.

Fakturorna finns på Mina sidor

Toggle

Fakturorna från Fora finns på Mina sidor. Där finns också en sammanställning över företagets oreglerade skulder och tillgodohavanden hos Fora. Sammanställningen visar också vilken typ av oreglerad post det rör sig om, eventuellt OCR-nummer och förfallodatum, samt en summering av det oreglerade beloppet.

Ändra fakturaadress

Toggle

Fora prenumererar på företagsuppgifter från officiella register. Vi använder alltid företagets officiella adress för all vår kommunikation via brev. Undantaget är fakturor, där det går att lägga till en särskild fakturaadress. En sådan adress läggs till på Mina sidor, under fliken Administration.

Behöver företagets officiella adress ändras, görs det på Verksamt.se. Det är en webbplats med samlad service och information från olika myndigheter, för den som driver företag.

Frågor & svar

Fakturan stämmer inte - vad gör jag då?

Hur bestrider jag en faktura?

Var kan jag se våra fakturor?

Vart vänder jag mig om jag har inkassofrågor?